Etusivulle Vetelin yläluokkien opetussuunnitelma
Lukuvuosi 2000-2001

Sisällys

1. Toiminta-ajatus

2. Opetuksen järjestäminen

2.1 Tuntijako 
2.2 Koulun noudattama kieliohjelma
 
2.3 Erityisopetus
 
2.4 Oppilaanohjaus
 
2.5 Aihekokonaisuudet

3. Arviointi

4. Oppiainekohtaiset suunnitelmat

4.1 Äidinkieli 
4.2 A1-kieli: englannin kieli
4.3 B1-kieli: ruotsin kieli 
4.4 Matematiikka
 
4.5 Biologia
 
4.6 Maantieto
 
4.7 Kemia
 
4.8 Fysiikka
 
4.9 Uskonto (ev.-lut.)
 
4.10 Historia ja yhteiskuntaoppi
4.11 Kuvataide 
4.12 Musiikki
 
4.13 Kotitalous
 
4.14 Käsityö
 
4.16 Liikunta
4.17 Tietotekniikka
 
4.18 Valinnaiset B2-kielet
 
4. 18.1 Saksan kieli (8. - 9. luokka, 2 + 2 kurssia)
 
4.18.2 Ranskan kieli (8. - 9. luokka, 2 + 2 kurssia)
 
4.18.3 Venäjän kieli (8. -9. luokka, 2 + 2 kurssia)
 
4.18.4 Vieraiden kielien tutustumiskurssit (9. luokka, 1 kurssi)
 
4.18.5 Valinnaisaineet

1. Toiminta-ajatus

Ympäristön hyvinvointi
Ihmissuhdetaido
Ilmaisu- ja viestintätaidot
Työntekotaidot
Yleissivistys
Tiedonhankintataidot

  • alkuun

  • 2. Opetuksen järjestäminen

    2.1 Tuntijako

    Vetelin yläasteella noudatetaan 6-jaksojärjestelmää ja seuraavaa tuntijakoa:

     

     7.lk

     8.lk

     9.lk

    Yht.

    AI 

    2,5 

    2,5

     3 

    8

    EN

    3

    2

    3

    8

    RU

    3

    3

    -

    6

    MA

    3

    3

    3

    9

    BG

    2

    2

    3

    7

    FK

    2

    2

    2

    6

    UE

    1

    1

    1

    3

    HY

    2

    2

    2

    6

    MU

    1

    -

    -

    1

    KU

    2

    -

    -

    2

    KO

    3

    -

    -

    3

    TN,TS

    3

    -

    -

    3

    LI

    2

    2

    2

    6

    OP

    0,5

    0,5

    1

    2

    Yht.

    30

    20

    20

    70

    Val.aineet

    -

    10

    10

    20

    Yht.

    30

    30

    30

    90

    Valinnaiskurssien luettelo, jossa on kurssien esittely ja laajuus, työtavat, kohderyhmät, sisällöt ja arviointi laaditaan vuosittain ja jaetaan koteihin valintojen tekemiseksi.

    alkuun

    2.2 Koulun noudattama kieliohjelma

    Kunnan peruskoulujen A-kieli on englannin kieli. Se aloitetaan pääsääntöisesti kolmannelta vuosiluokalta. Kaikille yhteinen B1-kieli on

    ruotsin kieli. Valinnaisena B2-kielenä on mahdollisuus opiskella saksan, ranskan ja venäjänkieltä. Em. kieliä on mahdollista opiskella myös B2-kieltä lyhyempänä tutustumiskurssina.

    alkuun

    2.3 Erityisopetus

    Erityisopetuksen yleiset tavoitteet ja keskeiset sisällöt ovat samat kuin peruskoulun muussa opetuksessa. Oppimääriä kuitenkin mukautetaan oppilaan yksilöllisten oppimisedellytysten mukaan.

    alkuun

    2.4 Oppilaanohjaus

     

    Yleistavoitteet:

    Oppilaanohjauksen tavoitteena on vahvistaa yläasteen aikana oppilaan itsetuntoa

    antaa oppilaalle realistinen kuva itsestään, kyvyistään ja suhteestaan ympäristöönsä

    antaa oppilaalle jäsentynyt kuva koulutusrakenteesta, työelämästä ja aikuisena elämisestä

    selkiyttää oppilaan tulevaisuudensuunnitelmat seuloa mahdollisimman aikaisin oppimisvaikeudet sekä vaikeudet suhteessa ympäristöön ja kouluyhteisön jäseniin.

    7. luokka

    Tavoitteet:

    Tutustuttaa eri kouluilta ja erilaisista olosuhteista tulleet oppilaat kouluyhteisöön ja sen jäseniin, ehkäistä jännitystä ja koulupelkoja, saada aikaan myönteinen mielikuva yläasteesta, kasvattaa oppilaan itsetuntemusta ja itseluottamusta ("Jokainen on hyvä jossakin.") ja saada oppilas ymmärtämään, että myös niitä ominaisuuksia, joissa ei ole erityislahjoja, voi kehittää, luoda perusta oppilaan koulu- ja työelämätuntemukselle.

    Aiheet:

    Kouluyhteisöön tutustuminen

    kouluyhteisön jäsenet, ammatit, oppilaskuntatoiminta yms.

    Opiskelutekniikka

    muistaminen/unohtaminen, läksyjenlukutekniikka, kokeisiin valmistautuminen/vastaaminen

    Itsetuntemus

    nuoreksi kasvaminen psyykkiseltä kannalta

    lahjakkuus ja sen lajit

    ammatinvalintaan vaikuttavia seikkoja

    erilaiset testit

    visiot ("Minä 50-vuotiaana.")

    Suomen koulutusjärjestelmä

    Ammattien ryhmittely ja erilaisia ammatteja

    Työelämään tutustuminen

     

    8. luokka

    Tavoitteet:

    tukea oppilasta opiskelussa ja kouluyhteisössä elämisessä

    antaa perusteet opiskelumahdollisuuksista, työelämästä ja näiden valintaperusteista herättää mielenkiinto tulevaan ammatinvalintaan ja elämänuran suunnitteluun.

    Aiheet:

    Opiskelutekniikan kertaus

    Lisää eri alojen ammatteja

    Kysely kiinnostavimmista ammateista

    Suomen koulutusjärjestelmä (kertaus)

    Yleissivistävä-, ammatillinen ja oppisopimuskoulutus

    toisen ja korkea-asteen koulutus

    Lähialueen koulutuspalvelut ja oppilaitokset

    Yhteisvalinnan perusteet

    Työlainsäädäntö oppilaan iän ja elämäntilan-

    teen näkökulmasta (kesätyöt)

    Työelämään tutustuminen

     

    9. luokka

    Tavoitteet:

    tukea oppilasta opiskelussa ja kouluyhteisössä elämisessä

    auttaa oppilasta jatko-opiskelupaikan hakemisessa

    yhteisvalinnan tai muilla menetelmillä

    antaa tietoa työelämästä, työnhausta ja työvoima-

    toimiston palveluista

    auttaa oppilasta siirtymään peruskoulun jälkeiseen

    "aikuisten maailmaan".

    Aiheet:

    Opiskelutekniikka (kertaus)

    Opiskelu muissa oppilaitoksissa

    Eri ammattialoja

    Eri oppilaitoksia ja oppisopimuskoulutus

    Koevalinta

    Yhteisvalinta, yhteisvalinnan pistelasku ja oppilaitosten valintaperusteet

    Tulevaisuudennäkymiä; miehen/naisen roolit ja tasa-arvo

    paikkani yhteiskunnassa

    Työlainsäädäntö

    Kesätyön hankkiminen

    Työelämään tutustuminen

    alkuun

    2.5 Aihekokonaisuudet

    Aihekokonaisuuksina opiskellaan mm. seuraavia aiheita:

    Kansainvälisyyskasvatus

    Kuluttajakasvatus

    Liikennekasvatus

    Perhekasvatus

    Tapakasvatus

    Terveyskasvatus

    Viestintäkasvatus

    Ympäristökasvatus

    Yrittäjyyskasvatus

    Aihekokonaisuuksia käsitellään vuosittain siten, että 1 – 2 aihetta on koulun vuosittaisessa suunnitelmassa painotusalueina.

    alkuun

    3. Arviointi

     

    VETELIN KUNNAN PERUSOPETUKSEN OPPILASARVIOINNIN YLEISET PERUSTEET

    YLEISTÄ

    Oppilasarvioinnin tehtävänä on tukea ja ohjata oppilasta myönteisellä tavalla sekä kannustaa häntä opinnoissaan. Lisäksi oppilasarvioinnilla pyritään kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin, jolloin oppilas voi osallistua oman työnsä ja toimintansa tavoitteiden asetteluun ja niissä edistymisen arviointiin. Arvioinnin kohteina ovat oppilaan oppimistulosten lisäksi hänen työskentelynsä ja koko oppimisprosessi. Koulun kasvatustehtävään kuuluu myös oppilaan käyttäytymisen arviointi.

    Jokaisessa oppiaineessa tehty oppilaan itsearviointi lisää realistista suhtautumista omiin kykyihin ja auttaa siten tavoitteiden asettamisessa.

    Oppilasta arvioidaan koko lukuvuoden ajan kaikissa koulun vuorovaikutustilanteissa jatkuvan seurannan, koetulosten ja muiden suoritusten perusteella. Arvioinnin avulla ohjataan oppilaan opiskelua, tavoitteiden asettamista ja valintoja. Arviointi ohjaa oppilaita jatko-opiskelun suunnitteluun.

    Oppilasarvioinnin tuloksia käytetään yhtenä valintaperusteena oppilaan siirtyessä perusopetuksen jälkeisiin opintoihin, jolloin perusopetuksen päättötodistuksen merkitys korostuu. Eri yläasteilla annettujen päättötodistusten tulee tästä syystä olla vertailukelpoisia.

    Oppilasarviointi liittyy kiinteästi kodin ja koulun yhteistyöhön. Arviointi antaa huoltajille tietoja oppilaan edistymisestä opinnoissaan.

    ARVIOINTIMENETELMÄT

    Vetelin perusopetuksessa oppilas saa syyslukukautta arvioivan välitodistuksen ja kevätlukukauden päättyessä lukuvuositodistuksen, jossa arvioidaan oppilaan käyttäytymistä ja menestymistä opinnoissa koko lukuvuoden ajalta. Perusopetuksen päättötodistus annetaan oppilaalle, joka on suorittanut perusopetuksen koko oppimäärän hyväksytysti. Kesken perusopetuksen oppimäärän suorittamisen koulusta eroavalle oppilaalle annetaan erotodistus. Vuosittain järjestettävissä vanhempainilloissa vanhemmat voivat keskustella opettajien kanssa oppilaan käyttäytymisestä ja menestymisestä.

    Oppilaat totutetaan käyttämään erilaisia itsearviointimenetelmiä.

    Lukukausitodistuksessa käytettäessä numeroarviointia asteikko on seuraava:

    * 10 (erinomainen)

    * 9 (kiitettävä)

    * 8 (hyvä)

    * 7 (tyydyttävä)

    * 6 (kohtalainen)

    * 5 (välttävä)

    * 4 (hylätty)

    Perusopetuksen 7-9 luokilla eri oppiaineissa annettavat arvosanat perustuvat kunkin oppiaineen ainekohtaisiin arviointiperusteisiin. Oppilaille selvitetään etukäteen häntä koskevat arviointiperusteet sekä yleisesti että oppiaineittain. 7-9 luokilla oppiainekohtaiset arviointiperusteet on kirjattu tavoitteiden oppisisältöjen ja opetusmenetelmien ohella jokaisen oppiaineen ainekohtaiseen osuuteen.

     

    ARVIOINTI ERÄISSÄ TAPAUKSISSA

    Erityisopetuksessa tai mukautetussa opetuksessa olevan oppilaan arvioinnissa sekä niillä oppilailla, joiden äidinkieli on muu kuin opetuskieli, noudatetaan Opetushallituksen antamien oppilaan arvioinnin perusteiden mukaisia ohjeita.

    VUOSILUOKALTA SIIRTYMINEN JA ARVIOINNIN UUSIMISEN VAATIMINEN

    Oppilaan vuosiluokalta siirtämisessä noudatetaan perusopetusasetuksen 11§:n säädöksiä. Vuosiluokalle jättämisen periaatteena on pidettävä sitä, että se on oppilaan tulevan koulumenestyksen vuoksi tarkoituksenmukaista. Oppilaalle, jonka suoritus jossain oppiaineessa on hylätty, järjestetään tilaisuus, jossa hän voi osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Tilaisuus järjestetään aineen opiskelun päätyttyä tai yhteisesti opettajan ja oppilaan ja hänen huoltajansa sopimana aikana koulutyön päätyttyä.

    OPPILAAN OPINTOJEN TUKEMINEN

    Opinnoissa tilapäisesti jälkeenjääneelle tai muutoin erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalle annetaan tukiopetusta. Tukea tarvitseva oppilas voidaan lisäksi siirtää osa-aikaiseen erityisopetukseen.

    TYÖSKENTELYN ARVIOINTI

    Työskentelyn arviointi kohdistuu oppilaan taitoon suunnitella, toteuttaa ja arvioida omaa työtään. Työskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon, miten vastuullisesti, oma-aloitteisesti ja kiinnostuneesti oppilas työskentelee ja miten hän toimii yhteistyössä muiden kanssa. Työskentelyn arviointi toteutetaan osana oppiaineen arviointia, mutta se voidaan toteuttaa myös erillisenä sanallisena arviointina.

    NUMEROARVOSTELUN KRITEERIT

    Numeroarvioinnissa käytetään seuraavaa asteikkoa (PA 10§):

    10 erinomainen

    9 kiitettävä

    8 hyvä

    7 tyydyttävä

    6 kohtalainen

    5 välttävä

    4 hylätty

     

    Arvosana 10

    - Oppilas hallitsee erinomaisesti oppiaineessa ja tai aihepiirissä ops:ssa edellytetyn

    tieto- ja taitotason,

    - omaa erittäin hyvät valmiudet itsenäiseen työskentelyyn ja erilaisiin ryhmätyö-

    muotoihin,

    - kykenee luovaan ilmaisuun ja ongelmanratkaisuun,

    - hallitsee erinomaisesti oppiaineen ja aihepiirin vaatimat työtavat,

    - pystyy loistavasti soveltamaan oppimaansa,

    - osoittaa erityistä kiinnostusta ja harrastuneisuutta oppiainetta tai aihepiiriä kohtaan.

    9

    - Oppilas hallitsee sujuvasti ja keskimääräistä paremmin oppiaineessa tai aihepiirissä

    ops:ssa edellytetyn tieto- ja taitotason,

    - omaa hyvät valmiudet itsenäiseen työskentelyyn ja erilaisiin ryhmätyömuotoihin,

    - kykenee itsenäiseen ongelmanratkaisuun,

    - hallitsee sujuvasti oppiaineen tai aihepiirin vaatimat työtavat,

    - pystyy sujuvasti soveltamaan oppimaansa,

    - osoittaa erityistä kiinnostusta ja harrastuneisuutta oppiainetta tai aihepiiriä kohtaan.

    8

    - Osaa oppiaineessa tai aihepiirissä ops:ssa edellytetyn tieto- ja taitotason,

    - omaa valmiudet itsenäiseen työskentelyyn ja erilaisiin ryhmätyömuotoihin,

    - kykenee ongelmanratkaisuun,

    - osaa oppiaineen tai aihepiirin vaatimia työtapoja,

    - pystyy osittain soveltamaan oppimaansa,

    - osoittaa kiinnostusta oppiainetta tai aihepiiriä kohtaan.

    7

    - Oppilas osoittaa kykenevänsä hallitsemaan osan oppiaineessa ops:ssa edellytetyn

    tieto- ja taitotason,

    - pystyy osin itsenäiseen työskentelyyn ja kykenee osallistumaan joihinkin

    ryhmätyömuotoihin,

    - kykenee tyydyttävästi ongelmanratkaisuun,

    - työskentely vaatii ohjausta,

    - pystyy joissakin tilanteissa soveltamaan oppimaansa.

    6

    - Oppilas pystyy saavuttamaan osan oppiaineessa ops:ssa edellytetystä tieto- ja taito-

    tasosta,

    - pystyy autettuna itsenäiseen työskentelyyn, mutta kykenee osallistumaan joihinkin

    ryhmätyömuotoihin,

    - työskentely vaatii paljon ohjausta ja tukea.

    5

    - Oppilaalla huomattavia vaikeuksia pystyä saavuttamaan osaakaan oppiaineessa ops:ssa

    edellytettyä tieto- ja taitotasoa,

    - pystyy autettuna osallistumaan joihinkin ryhmätyömuotoihin,

    - työskentely vaatii vielä paljon harjoitusta, eikä onnistu ilman runsasta ohjausta ja

    tukea.

    4

    - Oppilas ei kykene saavuttamaan oppiaineessa tai aihepiirissä vaatimatontakaan

    ops:ssa edellytettyä tieto- ja taitotasoa,

    - ei selviydy asetetuista tavoitteista, koska oppimistaidoissa on vielä runsaasti

    opettelemista.

     

    KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI

    Käyttäytymisen arvioinnin antaa perusopetuksen 1-6 luokilla oppilaan oma opettaja kuultuaan muita opettajia. Perusopetuken 7-9 luokilla oppilaan käyttäytymisen arvosanaksi tulee opettajien antamien numeroiden keskiarvo pyöristettynä lähimpään kokonaislukuun.

    Käyttäytymisen arvioinnissa vaikuttaa se, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön, arvostaa työtä ja noudattaa sääntöjä. Tällä tarkoitetaan oppilaan kykyä ja halua ymmärtää, arvostaa ja tukea toisia ihmisiä sekä vaalia ympäristöä. Sääntöjen noudattamisessa otetaan huomioon se, miten oppilas tuntee säännöt ja sitoutuu niihin. Käyttäytymisen arviointi merkitään todistuksiin, ei kuitenkaan erotodistukseen.

    Käyttäytymisen arvioinnin perustana käytetään alla olevaa arvosteluportaikkoa:

    10 (erinomainen)

    * suhtautuu myönteisesti kouluympäristöön kokonaisuutena

    * edistää koko luokkayhteisön sosiaalista kasvua

    * käyttäytyy esimerkillisesti

    * on koulutyössään säännöllinen ja täsmällinen

    * on luotettava, rehellinen, oikeudenmukainen ja oma-aloitteinen

    9 (kiitettävä)

    * suhtautuu myönteisesti koulutyöhön

    * käyttäytyy moitteettomasti

    * on luotettava, rehellinen

    * noudattaa annettuja ohjeita

    8 (hyvä)

    * käyttäytyy useimmiten moitteettomasti

    * osaa yleensä keskittyä tehtäviinsä

    * yhteistyötaidoissa kehittämisen tarvetta

    * koulutyössä joskus säännöttömyyttä ja täsmällisyyden puutetta (koulutehtävien laiminlyönnit, myöhästymiset)

    7 (tyydyttävä)

    * saattaa vaikeuttaa työrauhan ylläpitämistä opetusryhmässä

    * oma-aloitteinen työskentely vaikeata

    * koulutyössä säännöttömyyttä ja täsmällisyyden puutetta (koulutehtävien laiminlyönnit, myöhästymiset)

    6 (kohtalainen)

    * aiheuttaa työrauhaongelmia

    * opetuksen seuraaminen vaikeaa

    * koulunkäynti on ajoittain epäsäännöllistä

    5 (välttävä)

    * oppilaan koulunkäynti vakavasti häiriintynyt

    * aloitekyvytön, ei pysty seuraamaan opetusta

    * työvälineistä huolehtiminen oppilaalle mahdotonta

    PÄÄTTÖARVIOINTI

    Päättöarvosana annetaan koko perusopetuksen aikana osoitettujen tietojen ja taitojen perusteella.

    Päättötodistukseen ei merkitä arvioita oppilaan käyttäytymisestä. Kaikki yhteiset aineet sekä vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän sisältävät valinnaisaineet arvioidaan käyttäen numeroarvosanoja. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet arvioidaan merkinnällä "hyväksytty", minkä lisäksi niistä voidaan laatia sanallinen arvio päättötodistuksen liitteeksi.

    Mikäli oppilas on aloittanut numeroin arvosteltavan valinnaisaineen opiskelun, mutta opinnot ovat keskeytyneet, merkitään päättötodistukseen opiskeltu vuosiviikkotuntimäärä ja arvio "osallistunut". Hyväksymismerkintä tai numeroarvosana annetaan vain, jos oppilas on suorittanut valinnaisen aineen koko oppimäärän hyväksytysti.

    Opetushallitus on laatinut päättöarvosanojen antamisen tueksi arvosanan hyvä (8) kriteerit yhteisissä oppiaineissa. Kriteerit on laadittu siten, että oppilaan oppimistulokset vastaavat oppiaineen päättöarvioinnissa arvosanaa

    * erinomainen (10),

    mikäli hän ylittää lähes kaikkien oppiaineiden kriteereiden edellyttämän osaamisen tason ja

    tämän lisäksi hän osoittaa erityistä harrastuneisuutta oppiaineen aihepiiriä kohtaan,

    * kiitettävä (9),

    mikäli hän ylittää useimpien oppiaineen kriteerien edellyttämän osaamisen tason,

    * hyvä (8),

    mikäli hän osoittaa keskimäärin oppiaineen kriteereiden edellyttämää osaamista; joidenkin

    kriteerien saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason ylittäminen,

    * tyydyttävä (7),

    mikäli hän osoittaa osaamista, jota useimmat oppiaineen kriteerit edellyttävät,

    * kohtalainen (6),

    mikäli hän osoittaa joidenkin oppiaineen kriteerien edellyttämää osaamista,

    * välttävä (5),

    mikäli hän pyrkii oppiaineen tavoitteiden saavuttamiseen, vaikka pystyy osoittamaan vain jossakin määrin kriteerien edellyttämää osaamista.

    ARVIOINNIN UUSIMINEN

    Oppilaan huoltaja voi kahden kuukauden kuluessa arvioinnista tiedon saatuaan pyytää vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen tai päättöarvioinnin uusimista. Pyyntö tehdään rehtorille. Uudesta arvioinnista päättävät rehtori ja opettajat yhdessä. Jos oppilaan huoltaja on tyytymätön uuteen ratkaisuun, huoltaja voi pyytää arvioinnin oikaisua lääninhallitukselta.

    alkuun

    4. Oppiainekohtaiset suunnitelmat

     

    4.1 Äidinkieli

    7. LUOKKA

    Kielentuntemus

    Sanaluokat ja sijamuodot: kokoava katsaus

    Päälause- sivulausetyypit

    a ) konjunktiolauseet

    b ) relatiivilauseet

    c ) epäsuorat kysymyslauseet

    Kirjoitelmien yhteydessä oikeakielisyyskäytännöt :

    iso ja pieni alkukirjain, yhdyssanat, pilkkusäännöt

    vierasperäiset sanat yms.

    Joukkoviestintä

    Tärkeimmät peruskäsitteet: dokumentaariset, fiktii-

    viset sanomat, uutiset, mainokset jne., runot,

    julisteet.

    Omien kuunnelmien, mainosten, uutisten tekoa + esi-

    telmiä joukkoviihteestä.

    Lukeminen

    Pari kokonaisteosta, jotka käsitellään yhteisesti,

    novelleja, kertomuksia, luetun ymmärtämisen tekstejä,

    tekstianalyysejä.

    Puhuminen

    Esitelmäkierros, ryhmätyöt: pieni porukka ( 2-4 henkeä )

    vastaa tunnin ohjelmasta ns. "show"-tunti, pantomiimi,

    erilaiset kuvausharjoitukset, "voitosta voittoon" tyyppinä

    arvausharjoituksia yms.

    Kirjoittaminen

    Arvosteltavat ns. perinteiset aineet

    Henkilökuvaus, luonnonkuvaus, tunnelmakuvaus

    Luokkaretki

    Kirjoitelman rakenteen opettaminen perusteellisesti

    heti 7. luokan alussa: jaksotus, tekstin rakentaminen

    päätäntätavat yms.

    Omat runot, vitsit, näytelmät yms.

    Kuunteleminen + katselu

    Muutama kuunnelma ( esim. Elmo, urheilija, pari "jännäriä" yms.

    Katselu: esitelmien yhteydessä videon käyttöä yhteiset elokuvat yms.

    Kielentuntemus

    -verbioppi (pääpiirteittäin)

    Lauseenjäsennys -kokoava katsaus: subj.,

    pr., obj., prvi., adv:bi, attribuutit -mahdollisesti vieraiden kielten

    opiskeluun nivellettynä.

    Oikeakielisyys: lyhenteet, tehovälimerkkien käyttö:

    ajatusviiva, kaksoispiste, kolme pistettä, yhdysmerkki yms.

    Joukkoviestintä:

    Lukukauden/lukuvuden pyörivä "uutiskatsaus"-kierros,

    2 oppilasta/viikko kerää tärkeimmät paikalliset,valtakunnalliset

    ja maailmanlaajuiset uutiset omaksi kokonaisuudeksi.

    -Dokumentaariset sanomat

     

    Lukeminen

    -Kirjanesittelykierros - jokainen oppilas arvostelee lukemansa

    vapaaehtoisen kirjan - samalla kaavalla kuin sanomalehdessäkin

    kirja-arvostelut tehdään, yhdistyy suullinen esitys + lukeminen.

    -Vapaat esitystunnit; 2-3 oppilasta laatii tunnin sisällön, tehtäviä

    muille oppilaille + esiintymisiä,

    oma näytelmä yms.

    -2-3 yhteistä kirjaa analysoidaan,

    tyylisuunnat: romantiikka, realismi + näytteet.

    Kirjoittaminen

    -Perinteiset kirjoitelmat

    -Romanttinen tarina + realistinen tarina

    -Tyylioppia (substantiivitunti, pronominien viittaussuhteet,

    liikasanaisuus yms.).

    Katselu

    -Elokuvan pohjalta kirjallisuuden peruskäsitteitä:

    henkilöt, juoni, miljöö, sanoma, motiivit yms.

    9. LUOKKA

    Kielentuntemus

    Oikeakielisyyssäännäöt laajasti kerraten + tyylioppia

    Murteet, alakulttuurien kielet; slangi, sotilasslangi

    yms. - slangin muodostaminen.

    Lukeminen

    -Tyylisuuntina perinteinen + modernismi

    Kirjallisuusesitelmät; n. 20 merkitsevintä suomalais-

    ta kirjailijaa, heidän elämänsä ja tuotantonsa.

    Kirjoittaminen

    -Aineistopohjaista kirjoittamista, referaatin valmistaminen,

    perinteiset kirjoitelmat, "tajunnanvirta"- tekniikka, moderni

    runous- perinteinen runous.

    -Luokkalehti (laajemmin eri henkilöistä ennen koulun

    loppumista, "kurssijulkaisu").

    Katselu

    -Muutamia klassikoita, joita filmattu esim. Dostojevskin:

    "Rikos ja rangaistus", Linna: "Tuntematon sotilas" yms.

    Yleistä:

    Mahdollisimman paljon oppilaan omaan luovuuteen

    pohjautuvia harjoituksia.

    alkuun

    4.2 A1-kieli: englannin kieli

     

    Tavoitteena englannin kielen opetuksessa on oppilaan viestintätaidon kehittäminen ja hänen perehdyttämisensä anglosaksisten maiden oloihin, tapoihin ja kulttuuriin unohtamatta englannin kielen merkitystä kansainvälisessä viestinnässä.

    VIESTINTÄTILANTEET

    Viestinnässä suullisen ja kirjallisen viestin ymmärtäminen ja tuottaminen liittyvät kiinteästi toisiinsa. Viestintää harjoitellaan erilaisissa jokapäiväisen elämän tilanteissa kotona ja koulussa, työssä ja harrastuksissa, ostoksilla ja muualla asioitaessa. Oppilas oppii kertomaan itsestään ja lähipiiristään ja ilmaisemaan mielipiteitään sekä suullisesti että kirjallisesti.

    RAKENTEET

    7. vuosiluokka

    Kerrataan ala-asteella opetetut tärkeimmät rakenteet, joiden hallintaan kiinnitetään huomiota, jotta luotaisiin vankka pohja kielitaidolle. Uusina asioina opetetaan väite-, kysymys- ja kieltolauseen rakenne, sanajärjestys, futuuri, perfekti ja pluskvamperfekti sekä konditionaali ja epäsäännöllisten verbien teemoja.

    8. vuosiluokka

    Kerrataan aikamuodot. Opetellaan ensimmäinen konditionaali ja apuverbit could ja should. Opiskellaan ing-muodon ja artikkeleiden käyttöä, adverbien vertailua sekä some-, any-, no- ja every-alkuisia pronomineja.

     

     

    9. vuosiluokka

    Opetellaan epäsuoran kysymyslauseen ja passiivin muodostamista. Opetellaan ehtolauseet ja toinen konditionaali. Opiskellaan lisää infinitiivin ja ing-muodon käyttöä. Opetellaan relatiivipronominit sekä irrallinen että kiinteä relatiivilause. Kerrataan sanajärjestys. 8. kurssissa keskitytään erityisesti kirjalliseen tuottamiseen.

    alkuun

    4.3 B1-kieli: ruotsin kieli

    B 1-kielen kaikille oppilaille pakollinen minimituntimäärä ( 6 h )

    on jaettu seitsemännelle ( 3 h ) ja kahdeksannelle ( 3 h ) luokalle.

    Yhdeksännellä ruotsia tarjotaan valinnaisena ( 2 h - ).

    Tavoitteena on, että oppilas tulee toimeen jokapäiväiseen elämän suullisissa

    kielenkäyttötilanteissa soveltaen luonnollista ja sujuvaa ääntämistä, painotusta, rytmiä

    ja intonaatiota ja tuntee niihin liittyviä viestintätapoja, ymmärtää helppoa kirjoitettua kieltä, kykenee tuottamaan kirjoitetun tekstin tarvittaessa apuneuvoja käyttäen, on omaksunut ruotsin kielen keskeisimpiä samoja, sanontoja ja rakenteita sekä on omaksunut tietoja suomenruotsalaisesta väestöstä ja sen kulttuurista sekä Pohjoismaista, niiden kansoista ja kulttuureista.

    Aihepiirit

    7. luokka

    pohjoismainen nuori, hänen kotinsa ja perheensä, jokapäiväinen elämänsä

    koulu, harrastukset, ystävät

    luonto: eläimiä, kasveja

    kaupunkeja

    8. luokka

    asuinympäristö, oma maa, Pohjoismaat

    luonto: maantietoa, sääsanastoa

    työ ja ammatteja

    9. luokka

    suomenruotsalaiset ja heidän kulttuurinsa, pohjoismaiden

    kulttuuria

    viestintä ja erilaisia viestimiä

    ympäristö

    Rakenteet

    7. luokka

    persoonapronominit, omistusmuotoja; den det de

    kysymyssanoja

    lukusanoja

    en-sukuisten substantiivien yksikkö ja monikko, ett-sukuisten

    yksikkö

    verbien infinitiivi, preesens, imperfekti ja imperatiivi;

    apuverbejä

    epäsuora sanajärjestys

    lyhyet vastaukset

    8. luokka

    persoonapronominien objektimuodot ja omistusmuodot;

    någon, ingen,

    någonting, ingenting

    kysymyssanoja: vad för en, vilken

    ett-sukuisten substantiivien monikko

    adjektiivien vertailu

    adjektiivin t-muoto adverbina ja adverbin vertailu

    man-rakenne

    perfekti ja pluskvamperfekti

    järjestysluvut

    9. luokka

    -sanajärjestys

    sivulauseet

    -epäsuora kysymyslause

    adjektiiviattribuutin määräinen muoto

    pronomineja: denna, samma, den här, annan

    Oppimateriaalit

    oppikirjat Bästis, Nya vindar, joihin kuuluvat

    piirtoheitinkalvot, valmiit

    diasarjoja: En rundtur i Stockholm, En rundtur på Island

    valtakunnallisia kokeita

    studioharjoituksia: Kom med, Träff i Stockholm, Nu är det din

    tur, Bildbingo

    Toppen-oppikirjan studioäänitteet

     

    Kielten oppilasarvioinnin perusteet

    Kielten arvioinnissa otetaan huomioon kaikki kielitaidon osa-alueet: puheen ja tekstin ymmärtäminen, puhuminen ja vuorovaikutus, kirjallinen tuottaminen sekä kulttuurin tuntemus. Näitä arvioidaan paitsi kirjallisin kokein myös seuraamalla oppilaan päivittäistä tuntityöskentelyä, jossa huomioidaan oppilaankotitehtävien teko ja jatkuva oma-aloitteinen yrittäminen sekä myönteinen suhtautuminen kielten opiskeluun.

    alkuun

    4.4 Matematiikka

    Matematiikassa pyritään antamaan sellaiset tiedot ja taidot, joilla selviää arkielämästä ja saa hyvän pohjan jatko-opiskelulle. Tavoitteena on, että oppilaiden asenne matematiikkaan tulisi myönteisemmäksi ja harrastuneisuus mahdollisesti lisääntyisi. Kursseilla käytetään monipuolisia työtapoja ja erilaisia välineitä, jolloin oppilaiden kyky työskennellä sekä itsenäisesti että erilaisissa ryhmissä kehittyy.

    Yläasteella on matematiikassa keskeisenä tavoitteena ajattelun taitojen kehittäminen. On tärkeää, että oppilas oppii työskentelemään pitkäjännitteisesti ja osaa käyttää aikaisemmin opittuja tietoja ja taitoja hyväkseen. Oppilaan tulisi harjoitella ratkaisujen täsmällistä matemaattista esitystapaa sekä suullisesti että kirjallisesti. Tavoitteena on, että oppilas kehittää ongelmanratkaisu-, päättely- ja arviointitaitojaan. Erilaisia ongelmanratkaisu- ja päättelytehtäviä sisällytetään kursseihin soveltuvissa määrin. Oppilaita ohjataan myös oman työn arvostamiseen sekä arviointiin.

    Jokaisella vuosiluokalla OPS:iin kuuluu kolme kurssia, jotka Vetelin yläasteella sisältävät seuraavia aihekokonaisuuksia. (Keskimäärin yksi kurssi sisältää noin 34 oppituntia.)

    7. luokka

    Kurssi 1/3

    Peruslaskutoimitukset (yhteen- vähennys- kerto- ja jakolasku), laskujärjestys, potenssi

    Vastaluku ja itseisarvo

    Murtoluvut, prosentit

    Mittaaminen, yksiköt

    Suuret luvut, kymmenen potenssi

    Aika

    Kurssi 2/3

    Luonnollisten lukujen jaollisuus

    Koordinaatisto

    Kuvaajan tulkinta

    Kirjaimia yhtälöissä

    Yhtälö ja sen ratkaiseminen päättelemällä ja laskemalla

    Laskin

    Sanallisia tehtäviä

    Kurssi 3/3

    Geometrian peruskäsitteitä

    Suorat ja kulmat

    Piirtämistä harpilla ja viivaimella

    Monikulmiot ja niiden pinta-alat

    Ympyrä ja sen osat

    Yhtenevyys ja symmetria

     

    8. Luokka

    Kurssi 1/3

    Murtoluvut, desimaalit ja prosentit (käsitteet ja laskut)

    Promille

    Arviointi, likiarvo ja pyöristäminen

    Kurssi 2/3

    Suhde ja verranto

    Koordinaatiston kertausta

    Kuvaajia

    Suoran yhtälö ja piirtäminen

    Kurssi 3/3

    Kolmion piirtäminen

    Yhdenmuotoisuus ja mittakaava

    Trigonometriset funktiot

    Neliöjuuri

    Pythagoraan lause

    Kolmion ratkaiseminen

     

    9. Luokka

    Kurssi 1/3

    Kuvioiden kertausta

    Sektori ja segmentti

    Avaruusgeometrian perusteita

    Lieriön, kartion ja pallon tilavuus

    Kappaleen pinta-ala

    Koordinaatistogeometriaa

    Kurssi 2/3

    Potenssien laskusäännöt

    Polynomilauseke

    Polynomien yhteen- vähennys- ja kertolasku

    Yhtälön muodostaminen ja ratkaiseminen

    Suoran yhtälön kertaus

    Yhtälöparin ratkaiseminen

    Kurssi 3/3

    Tilastoja, diagrammeja ja tunnuslukuja

    Todennäköisyyslaskentaa

    Projektityö

    Kertausta

     

    OPPILASARVIOINTI

    Oppilasarviointi perustuu Vetelin kunnan perusopetuksen oppilasarvioinnin yleisiin perusteisiin ja opetushallituksen laatimiin päättöarvosanojen antamisen kriteereihin.

    Matematiikan todistusarvosanaan vaikuttavat:

      1. Summatiiviset ja formatiiviset kokeet.

      2. Kotitehtävien suorittaminen.

      3. Tuntityöskentely ja osallistuminen opetuskeskusteluun.

      4. Asenne ja kiinnostus matematiikkaa kohtaan.

      5. Yhteistyötaidot.

    alkuun

    4.5 Biologia

    Kurssien tavoitteena

    on, että koulumme oppilaat

     

    Kurssien Sisällöt

    VESISTÖT (7. lk)

    Käsittelee erityisesti sisävesiekosysteemejä - järviä ja jokia: opetellaan tuntemaan eliöitä sekä niiden sopeutumista elinympäristöönsä.

    Tukittavat vesikasvit, plankton, vesiselkärangattomat, kalat hankitaan paikkakunnan järvistä ja joista. Vesilinnuista ja -nisäkkäistä tehdään maastohavaintoja.

    Kurssin aikana tutkitaan ja pohditaan ihmisen toiminnan vaikutuksia paikkakunnan vesiekosysteemeihin.

    Metsät (8. lk)

    Kurssin "punaisena lankana" on metsien moninaiskäyttö sekä luonnonsuojelu.

    Syyskesän aikana opetellaan tunnistamaan paikkakunnalla esiintyvien metsätyyppien kasvilajistoa.

    Laborointitunneilla tutkitaan kasvien rakennetta ja elintoimintoja.

    Kevättalvella ja keväällä tutustutaan (metsän) eläinten käyttäytymiseen maastossa ja luokkatunneilla.

    IHMINEN (9. lk)

    Viimeisen kurssin aikana käsitellään ihmisen rakennetta ja elintoimintoja sekä lisääntymisen biologiaa.

    Kurssin viimeinen puolikas tutustuttaa oppilaat perinnöllisyystieteen, evoluutio-opin alkeisiin ja ympäristönsuojeluun.

     

    Työtavat

    Oppilaat työskentelevät pareittain tai pieninä ryhminä. Tällä tavoin opetellaan vastuullista yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa.

    Työtavoissa kiinnitetään huomiota tiedonhankintaan ja tiedon käsittelytaitoihin.

    Opetuksesta pyritään integroimaan muihin oppiaineisiin.

    Erilaisia työskentelytapoja on runsaasti

    alkuun

    4.6 Maantieto

    Tavoitteena

    on saada oppilaat

     

    SISÄLLÖT

    AMERIKKA (7. lk)

    Kartat ja kartastot keskeisinä tiedonlähteinä. Kerrataan maapallon mantereet ja meret. Koordinaatisto ja paikanmääritys.

    Maa planeettana: ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet, eläimistö sekä pinnanmuodot

    Ihmisen jälki (Amerikan) luonnossa

    Aluemaantieteellisesti: Valtiot, väestö, luonnonvarat, elinkeinot, elintaso, ongelmat

     

    Eurooppa (8. lk)

    Eurooppa maanosana: Luonnon, väestön ja kulttuurin, talouselämän yleispiirteet.

    Aluemaantiede: Euroopan alueet ja valtioita esittelyssä

    Viimeaikaiset poliittiset ja taloudelliset muutokset Euroopassa koskettavat suomalaisia ja erityisesti nuoria.

    Luonnonolojen ja talouden tutkimisella pyritään löytämään jokaisen ihmisen vastuu omasta ja elinympäristönsä tulevaisuudesta.

     

    POHJOISMAAT (9. lk)

    Suomi Euroopan osana

    Ilmasto ja sää tutkimuskohteena. Meteorologia palvelee monia. Ihmisen toiminnan vaikutus ilmastoon.

    Kartanlukutaito käytössä:

    Väestö tutkimuskohteena

    Talousmaantietoa

    Ympäristön suunnittelua: kaavoitukset

     

    TYÖTAVAT

    Työtavoissa kiinnitetään huomiota tiedonhankintaan ja tiedon käsittelytaitoihin.

    Opetuksesta pyritään integroimaan muihin oppiaineisiin.

    Keskeiset oppitunnit ovat luokassa - opetuskeskustelu, ryhmä-, pari- ja yksilötyöt sekä esitelmät.

    Tietokoneet palvelevat tiedon hankinnassa.

    Maastossa: tutkitaan paikkakunnan maamerkkejä, tehdään tutkimuksia.

    Laborointeina maalajitutkimusta ja mineraalimäärityksiä.

     

    ARVIOINTI

    Arvioinnin pohjana ovat vuosikurssille asetetut tavoitteet.
    Arviointikriteerit

    Arvioinnilla ohjataan ja kannustetaan oppilaan opiskelua. Oppilaalle pyritään antamaan taitoja itsearviointia varten. Oppilasta ohjataan työskentelyyn ryhmän jäsenenä, sosiaalisuuteen ja omien henkilökohtaisten taitojen hankkimiseen jatko-opiskeluakin ajatellen. Oppimistuloksia, työntekoa ja käyttäytymistä seurataan ja arvioidaan lukuvuoden aikana.

    Arvioinnilla annetaan oppilaan vanhemmille tietoa tavoitteiden saavuttamisesta ja opiskelun edistymisestä. Tällä tavoin pyritään kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön.

    alkuun

    4.7 Kemia

    4.8 Fysiikka

    Tavoitteet:

      1. Oppilas ymmärtää fysiikan ja kemian asema luonnontieteellisen maailmankuvan perustieteinä.

      2. Tutustua jokapäiväiseen elämään liittyvien aineiden ja laitteiden ominaisuuksiin.

      3. Ymmärtää käytännön kannalta tärkeitä fysikaalisia ja kemiallisia ilmiöitä.

      4. Tutustua fysiikan ja kemian tutkimus- ja työmenetelmiin

      5. Taito käyttää ja ymmärtää kemian ja fysiikan merkkikieltä ja terminologiaa.

      6. Fysiikan opiskelussa korostetaan mittausten tekemistä, saatujen tulosten käsittelyä, tulkintaa ja arviointia.

      7. Kemian opiskelussa korostetaan yksilön ja yhteiskunnan vastuuta ihmisen toiminnan ympäristövaikutuksista sekä kasvatetaan vastuullisuuteen kemikaalien käytössä ja jätteiden hävittämisessä.

    Kemian ja fysiikan opiskelu toteutetaan siten, että seitsemäsluokkalaiset opiskelevat kaksi kurssia, jotka sisältävät sekä fysiikan, että kemian perusteita. Kahdeksannella luokalla opiskellaan kaksi kurssia kemiaa ja yhdeksännellä luokalla kaksi kurssia fysiikkaa. Kursseilla käytetään runsaasti kokeellisia työtapoja sekä pyritään mahdollisuuksien mukaan opiskelemaan yhteistoiminnallisesti.

    Kurssien sisältö on seuraavanlainen:

    7. Luokka

    Kemia ja fysiikka luonnontieteenä

    Työturvallisuus, työvälineet

    Aine ja sen olomuodot, seos

    Erotusmenetelmiä

    Atomi ja alkuaine

    Yhdiste ja kemiallinen reaktio

    Mittaamisen perusteet

    Pituus, pinta-ala ja tilavuus

    Massa, tiheys

    Voima ja painovoima

    Kitka

    Tasapaino

    Vipu ja kalteva taso

    Liike

    Paine

    Ilma

    Vesi

    8. Luokka

    Kemiallinen reaktio

    Radioaktiivisuus ja säteily

    Metallit ja epämetallit

    Aineiden happamuus

    Alkuaineet ja yhdisteet

    Eloperäiset raaka-aineet: öljy, hiilivedyt, alkoholit, muovit jne.

    Elämän rakennusaineet: sokerit, rasvat, valkuaisaineet, puu jne.

    9. Luokka

    Lämpöoppi:

    Lämpötila

    Lämpölaajeneminen

    Olomuodon muutokset

    Lämmön johtuminen

    Rakennusten lämpötalous

    Mekaniikka:

    Liike ja nopeus

    Putousliike, painovoima ja asemaenergia

    Työ ja teho

    Paine

    Valo-oppi:

    Valo ja valon luonne sekä valon ominaisuudet

    Valo kohtaa aineen

    Kokonaisheijastus, spektri ja värit

    Optisia laitteita

    Sähköoppi:

    Virtapiiri

    Resistanssi

    Sähkön tuotanto ja muuntaja

    Sähkön siirto ja sähkön hinta

    Elektroniikkaa

    Elektroniikan merkitys

    Ydinfysiikka

    Radioaktiivisuus ja säteily

    Säteilyn vaikutukset ja käyttö

    Säteilyltä suojautuminen

    Ydinenergia

    Tähtitiede

    Mahdollisuuksien mukaan käsitellään yleistä tähtitieteestä: aurinkokunnasta ja maailmankaikkeudesta.

     

    OPPILASARVIOINTI

    Oppilasarviointi perustuu Vetelin kunnan perusopetuksen oppilasarvioinnin yleisiin perusteisiin ja opetushallituksen laatimiin päättöarvosanojen antamisen kriteereihin.

    Fysiikan ja kemian oppilasarviointiin vaikuttavat:

      1. Summatiiviset ja formatiiviset kokeet.

      2. Asenne ja kiinnostus ainetta kohtaan.

      3. Kokeellisten työtapojen hallinta.

      4. Kotitehtävien suorittaminen.

      5. Tuntityöskentely ja osallistuminen opetuskeskusteluun.

      6. Tutkimusvälineiden käyttötaito.

      7. Työturvallisuuden huomioonottaminen.

      8. Huolellisuus ja täsmällisyys tutkimuksissa.

      9. Selkeä kirjallinen esitys työselostuksien laadinnassa.

      10. Tutkimustulosten kriittinen tarkastelu.

      11. Yhteistyötaidot.

    alkuun

    4.9 Uskonto (ev.-lut.)

    Tavoitteet:

    Uskonnon opetuksen tavoitteena on tutustuttaa oppilas omaan uskontoonsa ja hengelliseen taustaan ja perintöön. Tavoitteena on myös syventää kristinuskoon, Raamattuun ja maailmanuskontoihin liittyviä tietoja ja opettaa hahmottamaan näihin asioihin liittyviä laajempia yhteyksiä ja kokonaisuuksia. Uskonnonopetuksen tavoitteena on kehittää oppilaan kriittistä ymmärrystä uskonnollisia ilmiöitä kohtaan ja auttaa näkemään uskonnon merkitys ja vaikutus ympäröivässä yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Opetuksessa käsitellään myös ajankohtaisia uskonnollisia virtauksia. Nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyvien kysymysten käsittelyllä pyritään tukemaan nuoren henkistä kasvua. Opetuksella pyritään tukemaan oppilaan henkistä, hengellistä ja kulttuurista kehitystä.

    7. luokka

    Tavoitteet:

    Tutustutaan suuriin maailmanuskontoihin ja sellaisiin uskontoihin, jotka ovat ajankohtaisia ja kulttuurillisesti merkittäviä.

    Sisältö:

    varhaiskantaiset uskonnot

    suomalainen muinaisusko

    hindulaisuus

    buddhalaisuus

    kungfutselaisuus

    taolaisuus

    shintolaisuus

    islam

    juutalaisuus

    kristinusko

    uususkonnot

    8. luokka

    Tavoitteet:

    Tutustutaan kristinuskon syntyyn ja kehitykseen sekä Raamatun syntyyn, rakenteeseen ja sisältöön. Perehdytään kristillisen kirkon historiaan sen synnystä nykyhetkeen. Luodaan käsitys myös jokaisesta kirkkokunnasta historiallisessa aikajärjestyksessä. Keskeinen tavoite on, että oppilaalle muodostuu kokonaisnäkemys oman kirkon jäsentymisestä maailman kirkkohistoriaan.

    Sisältö:

    Raamatun synty ja rakenne

    Raamatun eri kirjojen sisältö

    kirkon synty ja leviäminen

    kristikunnan jakautuminen

    kirkkokuntien piirteet ja opilliset erot

    uskonpuhdistus ja protestanttisten kirkkojen leviäminen

    luterilaisen kirkon oppi ja tavat

    uskonpuhdistuksen jälkeisten kirkkokuntien leviäminen ja protestanttisten yhteisöjen syntyminen omien opinkorostustensa pohjalta

    kirkkojen yhteistyö nykyaikana

     

    9. luokka

    Tavoitteet:

    Perehdytään Suomen kirkkohistoriaan. Tutustutaan herätysliikkeisiin. Käsitellään uusia uskonnollisia ilmiöitä ja liikkeitä. Pyritään oppilaan eettisen elämänasenteen kehittämiseen ja oikeudenmukaisuuden ja moraalisten kysymysten sisäistämiseen. Käsitellään eettisiä kysymyksiä ja opetellaan esittämään omia mielipiteitä perustellusti. Tavoitteena on, että oppilas oppii kuuntelemaan ja kunnioittamaan toisten mielipiteitä ja hyväksymään erilaisuutta.

    Sisältö:

    kristinuskon tulo Suomeen

    kristinusko keskiajalla

    uskonpuhdistus

    puhdasoppisuuden ja valistuksen aika

    pietismi

    kirkon herätysliikkeet

    vapaat suunnat

    kristillisperäiset yhteisöt

    eettiset kysymykset oppilaiden omia valintoja painottaen

    Työtavat kaikkia luokkia koskien:

    opetuskeskustelu

    yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely

    ohjausta itsenäiseen tiedonhankintaan

    vierailut

    diat, videot, piirtoheitin kalvot

    elämykselliset keskustelut

    draama

    musiikki, rentoutus, meditaatio

    esitelmät, projektityöt, esseet

    ATK

    Arviointi:

    Uskonnon arvosana muodostuu seuraavista osista:

    koe ja/tai muut kirjalliset kuulustelut

    aktiivisuus, oma-aloitteisuus, kiinnostuneisuus, motivaatio ja sosiaalisuus oppitunnilla

    mahdollinen kotona tehtävä itsenäinen työ sekä varsinaisten kotitehtävien teko

    Uskonnon opetuksen osalta arvioinnissa tukeudutaan koulun hyväksymään yleiseen arviointisuunnitelmaan. Siinä annettujen kriteerien pohjalta arvioidaan oppilaan osaamista ja taitoja uskonnon opetussuunnitelman perusteella.

    alkuun

    4.10 Historia ja yhteiskuntaoppi

    7.luokka

    I Yleinen historia

    1.Eurooppa Wienin kongressissa Saksan yhdistymiseen (1815

    1871)

    2.Aatehistorian alalta liberalismi, nationalismi ja sosialismi

    3.Teollistumisen kautta työnväen liikkeen syntyyn ja

    maaseutuväestön rakenneutokseen

    4.Siirtomaapolitiikan vaikutukset Afrikassa ja Aasiassa

    5.Pohjois-Amerikan Yhdysvallat nousee sisällissodan kautta

    talousmahdiksi

    II Suomen historia

    Suomen sodasta sortokausiin ja itsenäistymiseen kulttuuriasioita

    mukana pitäen (1809 - 1917)

    8.luokka

    I yleinen historia

    I maailmansodasta nykyaikaan

    Pääpaino Euroopan historiassa vahvistettuna Japanin , Kiinan,

    USA:n ja Lähi-idän historialla

    II Suomen historia

    Painotuksena itsenäisyyden alkuvuosikymmenet, erityisesti

    Lapuanliike

    2.Syyt sotiin ja sodat

    3.Sotien jälkeinen aika Paasikiven - Kekkosen aikana ,

    erityisesti

    elintason nousu , sotienjälkeinen kaupungistuminen ja sotien

    jälkeinen kulttuurielämä

     

    9. luokka

    Ensimmäisessä jaksossa yhteiskuntaoppia , toisessa jaksossa

    taloustietoa ja sosiaalipolitiikkaa.

    Perusopetuksen 7. - 9. luokkien oppilasarvioinnin oppiainekohtaiset arviointiperusteet historiassa ja yhteiskuntaopissa.

    Kriteeriosa-alueet

    HISTORIA

    Käsitys historiallisen tiedon luonteesta

    Oppilas

    tietää, että historialla tarkoitetaan menneisyyttä, sitä käsittelevää tutkimusta ja menneisyyden selittämistä.

    ymmärtää, että tiedolla on merkitystä vasta, kun hän käyttää hankkimaansa informaatiota selittämään ihmisen

    toimintaa.

    Historiallisen tiedon hankkiminen

    Oppilas

    osaa erottaa faktan mielipiteestä.

    pystyy lukemaan erilaisia lähteitä ja tulkitsemaan niitä sekä yhdistelemään tietoja eri lähteistä.

    Historiallinen ymmärtäminen

    Oppilas

    osaa selittää ihmisen toiminnan tarkoitusperiä ja vaikutuksia sekä pystyy sijoittamaan historialliset ilmiöt aikaan.

    ymmärtää, ettei muutos ole sama kuin edistys, eikä se myöskään merkitse samaa eri ihmisten ja ryhmien

    näkökulmasta.

    osaa eläytyä menneen ajan ihmisen asemaan: hän pystyy selittämään, miksi eri aikakausien ihmiset toimivat ja

    ajattelivat eri tavoin.

    osaa esittää historiallisille tapahtumille syitä ja seurauksia.

    Historiallisen tiedon käyttäminen

    Oppilas

    kykenee esittämään käsiteltävästä asiasta kertomuksen siten, että selittää tapahtuman tai ilmiön joidenkin

    toimijoiden kannalta ja liittää tapahtuman eri vaiheet toisiinsa.

    pystyy vastaamaan menneisyyttä koskeviin kysymyksiin käyttämällä eri lähteistä saamaansa informaatiota.

    ymmärtää, että jotkut asiat voidaan tulkita eri tavoin, ja pystyy selittämään, miksi niin tapahtuu.

    pystyy muodostamaan tapahtumista ja ilmiöistä omia perusteltuja käsityksiä ja arvioimaan niitä.

    YHTEISKUNTAOPPI

    Käsitys yhteiskunnallisen tiedon luonteesta

    Oppilas

    tietää, että yhteiskuntaoppi koostuu eri yhteiskuntatieteistä ja että se käsittelee ihmisten toimintaa yksilöinä,

    ryhmissä ja järjestäytyneissä instituutioissa sekä näiden välistä vuorovaikutusta.

    ymmärtää, että ihmisen toiminnan yhteiskuntatieteellinen selittäminen on historiallis-kulttuurista ja tulkinnallista.

    Yhteiskunnallisen tiedon hankkiminen ja käyttäminen

    Oppilas

    osaa hankkia ja käyttää yhteiskuntaa koskevaa informaatiota.

    osaa tulkita tilastoja ja graafisia esityksiä

    pystyy tarkastelemaan yhteiskunnallista informaatiota kriittisesti.

    pystyy perustelemaan käsityksiään yhteiskunnallisista asioista.

    osaa käyttää julkisia palveluita.

    osaa käyttää ja rohkaistuu käyttämään yhteiskunnan vaikutuskanavia.

    Yhteiskunnallisen tiedon ymmärtäminen

    Oppilas

    ymmärtää taloudellisen toiminnan eettisiä kysymyksiä.

    ymmärtää, että yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja taloudellisissa ratkaisuissa on olemassa useita vaihtoehtoja, ja

    pystyy vertailemaan niitä.

    Numeroarvostelun kriteerit

    Erityistä

    Yhdeksännen luokan päättöarvostelussa on otettava huomioon kahdeksannella luokalla päättyneen historian arvosana. Historiaa, jota opiskellaan enemmän, painotetaan päättöarvosanassa yhteiskuntaoppia enemmän.

    Arvosanat

    * Oppilas hallitsee erinomaisesti historiaa ja yhteiskuntaoppia kyseisen lukukauden tai -vuoden

    kaikilta kriteeriosa-alueilta.

    Oppivelvollisuuskoulunsa päättävän on osattava historiaa ja yhteiskuntaoppia erinomaisesti kaikilta

    historian neljältä ja yhteiskuntaopin kolmelta kriteeriosa-alueelta.

    * Oppilas hallitsee sujuvasti ja keskimääräistä paremmin historiaa ja yhteiskuntaoppia kyseisen

    lukukauden tai -vuoden kaikilta kriteeriosa-alueilta.

    Oppivelvollisuuskoulunsa päättävän on osattava historiaa ja yhteiskuntaoppia sujuvasti ja

    keskimääräistä paremmin kaikilta historian neljältä ja yhteiskuntaopin kolmelta kriteeriosa-alueelta.

    * Oppilas osaa historiaa ja yhteiskuntaoppia kyseisen lukukauden tai -vuoden kaikilta kriteeriosa-

    alueilta. Jonkin yksittäisen kriteerin osaamattomuus ei kuitenkaan estä oppilasta saavuttamasta

    arvosanaa kahdeksan, jos hän kompensoi osaamattomuuttaan jonkin toisen kriteerikohdan hyvällä

    osaamisella.

    Oppivelvollisuuskoulunsa päättävän on osattava historiaa ja yhteiskuntaoppia kaikilta historian

    neljältä ja yhteiskuntaopin kolmelta kriteeriosa-alueelta. Jonkin yksittäisen kriteerin osaamattomuus

    ei kuitenkaan estä oppilasta saavuttamasta arvosanaa kahdeksan, jos hän kompensoi

    osaamattomuuttaan jonkin toisen kriteerikohdan hyvällä osaamisella.

    * Oppilas osaa historiaa ja yhteiskuntaoppia suurimmalta osalta kyseisen lukukauden tai -vuoden kriteeriosa-alueita.

    Oppivelvollisuuskoulunsa päättävän on osattava historiaa ja yhteiskuntaoppia suurimmalta osalta historian neljää ja yhteiskuntaopin kolmea kriteeriosa-aluetta.

    * Oppilas osaa historiaa ja yhteiskuntaoppia osalta kyseisen lukukauden tai -vuoden kriteeriosa-alueita.

    Oppivelvollisuuskoulunsa päättävän on osattava historiaa ja yhteiskuntaoppia osalta

    historian neljää ja yhteiskuntaopin kolmea kriteeriosa-aluetta.

    * Oppilaalla huomattavia vaikeuksia osata historiaa ja yhteiskuntaoppia osaltakaan kyseisen lukukauden tai -vuoden kriteeriosa-alueita.

    Oppivelvollisuuskoulunsa päättävällä on huomattavia vaikeuksia osata historiaa ja yhteiskuntaoppia osaltakaan historian neljää ja yhteiskuntaopin kolmea kriteeriosa-aluetta.

    * Oppilas ei kykene saavuttamaan vaatimatontakaan osaamista historiassa ja yhteiskuntaopissa kyseisen lukukauden tai -vuoden kriteeriosa-alueilla.

    Oppivelvollisuuskoulunsa päättävä ei kykene saavuttamaan vaatimatontakaan osaamista historiassa ja yhteiskuntaopissa historian neljällä ja yhteiskuntaopin kolmella kriteeriosa-alueella.

    alkuun

    4.11 Kuvataide

    7. luokka

    Piirustus: vapaata piirustusta, piirustusta mallien mukaan (lyijykynä, hiili, punaliitu)

    Grafiikka: Linokaiverrusta, monotypiaa

    Perspektiivit: suunnitellaan mm. oma asunto

    Mittasuhteet: Ihmisvartalo ja kasvot

    Värioppi: Värihahmotustehtäviä

    Maalaus: Vesiväri-, akvarelli-, guassi-, ja valmisväreillä

    Ismit: Modernismin (1860-1960) tyylisuunnat, tehtäviä

    Kotoiset taiteentekijät: Muistipeli, missä n. 300 taidepostikorttia tunnettujen suomalaisten taiteilijoiden töistä, maalauksista, veistoksista ja arkkitehtuurista. Kotiseudun kuvataidekulttuuria.

    Tilataide: Rakennetaan tilateoksia tarpeen mukaan koulun alueelle

    alkuun

    4.12 Musiikki

    7. luokka

    Opetuksen painopiste on 7. luokalla aktiivisessa musiikin

    tuottamisessa; laulamisessa, soittamisessa, kuuntelussa ja

    musiikkiliikunnassa

    Sisällöt:

    Ääni: Äänielimistö, äänenmurros, äänenkäyttö, äänifaktit

    Soittimet: Kitarasoinnut, rumpukompit, bassonsoitto.

    Puhaltimien esittely.

    Eri maiden musiikki: Pohjois- ja Etelä-Amerikan musiikki,

    Euroopan maista Pohjoismaat, Englanti ja Ranska.

    Klassinen musiikki: Mozart, Chopin ja Bach.

    Kansanmusiikki: Oman jokilaakson musiikkiperinne,

    kanteleensoitto ja purppuri-tanssi.

    alkuun

    4.13 Kotitalous

    7. luokka/ 3 kurssia

    Tavoitteet ja sisältö

    Ravitsemus ja ruokakulttuuri

    -ravitsemustieto, ravinnon valintaan vaikuttavat tekijät

    -monipuolinen ruokavalio ja siihen liittyvät suositukset

    -peruselintarvikkeet

    -ruoanvalmistuksen ja leipomisen perustaidot ja niiden soveltaminen

    -materiaalin ja työvälineiden taloudellinen käyttäminen

    -terveellisten ruokatottumusten omaksuminen

    -yleisimmät erityisruokavaliot

    -suomalainen ruokakulttuuri

    -aterioiden suunnittelu ja niiden toteutus

    Koti ja ympäristö

    -elintarvike ja keittiöhygienia

    -jätehuolto (hyötykäyttö ja kierrätys)

    -oman asun ja tekstiilien hoito

    -kodin siivoustyöt

    -työympäristön puhtaanapito ja viihtyisyys

    -työturvallisuus

    -kodin koneet

    Harkitseva ja kriittinen kuluttaja

    -kuluttajan oikeudet ja velvollisuudet

    -omat kulutustarpeet ja valinnat

    -taloudellisuus tarvehankinnoissa

    -energia käyttö kotitaloudessa

    -tuote-, laatu- ja hintatietoisuus muuttuvassa yhteiskunnassa

    Yhdessäeläminen

    -hyvät pöytätavat, arki- ja juhlakäyttäytyminen

    -erilaiset perheet/kansainvälisyys

    -toisten huomioonottaminen

    -myönteinen suhtautuminen kodin eri tehtäviin sekä perheenjäsenten työnjakoon

    -oman ja toisten työn arvostaminen

    -myönteinen suhtautuminen työhön

    -omatoimisuus ja vastuu työstä

    Opetusmenetelmät ja työtavat

      1. Yhteistoiminnallinen oppiminen

      2. Yksilö-, pari- ja ryhmätyö

      3. Demonstraatio

      4. Opettajakeskeinen opetus

      5. Kotitehtävät (teoria ja käytäntö)

      6. Työn suunnittelu

      7. Omaehtoinen tiedonhankinta

      8. AV- välineet

    Arviointi

      1. Lähtötasoarviointi

      2. Arvioidaan tiedot, taidot ja asenteet jokaisella opetuskerralla

      3. Numeerinen arviointi:

    Arvosana 10:

    Hallitsee erinomaisesti oppiaineessa edellytetyt tiedot ja taidot. Pystyy itsenäiseen tiedonhankintaan, hyödykkeiden, työvälineiden ja työtapojen valintaan. Selviää annetuista tehtävistä omatoimisesti. Osaa soveltaa oppimaansa.

    Osaa suunnitella työnsä ja ajankäyttönsä ja osoittaa työskentelyssä kätevyyttä.

    On vastuullinen, innostunut, yritteliäs ja yhteistyökykyinen. Auttaa ja on halukas ohjaamaan muita vapaaehtoisesti.

    Kysyy lisätehtäviä.

     

    Arvosana 9:

    Hallitsee keskitasoa paremmin oppiaineessa edellytetyt tiedot ja taidot. Pystyy itsenäiseen tiedonhankintaan.

    Selviää annetuista tehtävistä omatoimisesti. Osaa soveltaa oppimaansa. Osaa suunnitella työnsä ja ajankäyttönsä.

    Ideoiva.

    Hoitaa vastuullisesti tehtävänsä. Positiivinen, innostunut, yritteliäs ja yhteistyökykyinen. Kotitehtävät tehty.

    Auttaa muita vapaaehtoisesti.

     

    Arvosana 8:

    Osaa oppiaineessa edellytetyt tiedot ja taidot. Ymmärtää annetut ja lukemansa ohjeet.

    Selviää yksin annetuista tehtävistä. Osaa osittain soveltaa oppimaansa.

    Ei hallitse täysin ajankäyttöä ja työsuunnittelua.

    Huolehtii tehtävät loppuun asti ilman kehotusta.

    Kiinnostunut.

    Positiivinen asenne.

    Yritteliäs.

    Kotitehtävät tehty.

     

    Arvosana 7:

    Näyttää ajoittain osaavansa oppiaineessa edellytetyt tiedot ja taidot.

    Ymmärtää helppoja ohjeita.

    Selviää helpoista tehtävistä yksin. Pystyy joissakin tilanteissa soveltaa oppimaansa.

    Ei hallitse ajankäyttöä ja työsuunnittelua.

    Kiinnostus vaihtelevaa. Kotitehtävät yleensä tehty.

    Melko yritteliäs.

     

    Arvosana 6:

    Näyttää joissakin tilanteissa osaavan oppiaineessa edellytetyt tiedot ja taidot.

    Selviää yksin usein toistuvista tehtävistä ja pystyy suorittamaan ne loppuun asti.

    Harvemmin esiintyvät tehtävät vaativat paljon ohjausta ja tukea.

    Huolehtii tehtävänsä loppuun kehotuksesta.

    Kotitehtävät joskus tehty.

     

    Arvosana 5:

    Huomattavia vaikeuksia selvitä oppiaineessa edellytetyistä tiedoista ja taidoista.

    Ei ymmärrä annettuja ohjeita.

    Ei selviä yksin annetuista tehtävistä. Ei pysty huolehtimaan tehtäviä loppuun. Ei halua harjoitella.

    Ei kykene ryhmätyöskentelyyn.

    Työskentelee vastahakoisesti ja laiminlyö tehtävänsä jättäen ne toisten tehtäväksi.

    Kotitehtävät tekemättä.

     

    Arvosana 4:

    Oppilas ei selviä oppiaineessa edellytetyistä tiedoista ja taidoista.

    Ei ymmärrä annettuja ohjeita.

    Ei selviä yksin annetuista tehtävistä. Ei pysty huolehtimaan tehtäviään loppuun.

    Ei kykene ryhmätyöskentelyyn.

    Välinpitämätön ja negatiivinen asenne. Kotitehtävät tekemättä.

    alkuun

    4.14 Käsityö

    Tekninen työ

    Päätavoite:

    työntekoon kasvaminen

    7. luokka

      1. työstökoneiden rakenteen ja käytön opettelu,

      2. työturvallisuus

      3. atk:n teknisen työn sovelluksiin perehtyminen

      4. kone- ja sähköopin alkeet

     

     

    Tekstiilityö

    Käsityö on yleissivistävä, kädentaitoja kehittävä ja työntekoon

    kasvattava oppiaine.

    Käsityö on tarkoitettu kaikille yhteiseksi oppiaineeksi.

    Käsityö jakautuu oppisisältöjensä perusteella käsityö-

    askarteluun, tekstiilityöhön ja tekniseen työhön.

    Käsityön taidon perusteiden oppiminen tapahtuu erilaisilla

    materiaaleilla, työvälineillä, työtekniikoilla ja luovalla

    ongelmanratkaisutaidolla.

    Käsityö tyydyttää ihmisen luontaista toiminnan tarvetta,

    tekemistä, kokemista ja keksimistä.

    Käsityön tavoitteiden ja oppisisältöjen lähtökohtana on

    ympäristö, jossa elämme. Ympäristön eri osa-alueet ovat

    kiinteässä vuorovaikutuksessa toisiinsa sekä käsityö-prosessiin

    ja työntekijään, jolloin tiedot, taidot ja asenteet muovaavat

    tuotteen suunnittelua, valmistusta ja arviointia.

     

    TYÖPROSESSIN MUODOSTAVAT

      1. suunnittelu, konkreettinen työskentely, arviointi

      2. arkielämän tietojen ja taitojen hankkiminen

     

    KÄSITYÖN TAVOITTEET

    KÄSITYÖPERINNE - KÄDEN TAIDOT

      1. arvostaa käsin tehtyä tuotantoa

      2. tutustuu oman maan käsityöperinteeseen, käsityötaiteeseen ja

      3. suomalaiseen muotoiluun

      4. tajuaa vieraiden maiden kulttuurin arvon

      5. saa valmiuksia erilaisten kulttuurien kohtaamiseen

      6. löytää omat käden taidot ja hyödyntää niitä itsetunnon

      7. kohottamiseksi ja mielenvirkistykseksi

      8. yhdistää käsityöperinteestä saatuja tietoja ja taitoja nykyajan

      9. teknologiseen materiaali-, työväline- ja työtapatuntemukseen

    LUOVUUS - SUUNNITTELUTAITO

      1. kyky yhdistää tuotteen käytännöllisyys ja kauneus

      2. on ennakkoluuloton ja samalla kriittinen

      3. uskaltaa kokeilla muotoja, värejä, rakenteita, mittasuhteita,

      4. materiaaleja, välineitä ja työtapoja

      5. tunnistaa omia ja ympäristön tarpeita

      6. suostuu alkuidean ja lopputuloksen välissä tapahtuviin

      7. "kasvukipuihin"

      8. kykenee prosessin aikana jatkuvaan suunnitteluun, päätöksen

      9. tekoon ja arviointiin

     

    TYÖN TEKEMINEN - ITSELUOTTAMUS

      1. arvostaa omaa ja toisen tekemää työtä

      2. osaa työskennellä oma-alotteisesti yksilönä ja yhteisön

      3. jäsenenä

      4. osaa valmistaa tuotteen itsesuunnitellun idean pohjalta

      5. ymmärtää sanallisia ja kuvallisia työohjeita

      6. selviytyy teknisessä ympäristössä

      7. oppii työprosessin aikana itseluottamusta, kärsivällisyyttä,

      8. yritteliäisyyttä ja työn loppuun suoritta-mista

      9. käyttää vastuullisesti ja turvallisesti omia ja yhteisiä työtiloja,

      10. työvälineitä ja työmateriaaleja

      11. ylläpitää työrauhaa, siisteyttä ja viihtyisyyttä

    KESTÄVÄ KEHITYS - TALOUDELLISUUS

      1. tutustuu kuluttajana materiaalien ja työvälineiden hankintaan,

      2. ominaisuuksiin, käyttöön, hoitoon, korjaamiseen, kierrätykseen

      3. ja hävittämiseen

      4. oppii selviytymään uusissa, muuttuvissa elämäntilanteissa,

      5. arjessa, jatko-opinnoissa, työ-elämässä, harrastuksissa ja

      6. kansainvälisissä yhteyksissä

    Käsityön arviointi

    Arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan lähtökohta.

    Arviointiin osallistuvat sekä opettaja, että oppilaat

    Arviointia harjoitetaan itsenäisesti ja yhteisesti ryhmissä.

    Arvioinnissa painotetaan oppilaan itsensä suorittamaa arviointia koko työprosessin eri vaiheissa.

    Itsearvioinnin tarkoituksena on, että oppilas kykenee ohjatusti tarkastelemaan omaa työskentelyään ja oppimistaan ja osoittamaan sekä prosessin kuluessa että tuloksissa vahvuuksia ja heikkouksia.

    Arvioinnin tulee olla kannustava, toteava, ohjaava ja ennustava.

    ARVIOINNIN KRITEERIT

      1. TUOTOS

      1. Suunnittelu

      1. Työprosessi

      1. Tulos

      1. TEKSTIILITIETO

      1. HARRASTUS JA ASENNE

    alkuun

    4.16 Liikunta

    LIIKU HARJAANTUEN JA HARRASTAEN !

    VOIMISTELU

    PALLOILU

    YLEISURHEILU

    MAASTOLIIKUNTA

    TALVILAJIT

    UINTI

    TESTIT

     

    ARVIOINTI

    · Numeroarviointi kaksi kertaa vuodessa

    · Osa-alueiden painotus: taidot 30%, harrastuneisuus 30%, kunto 40%

    · Kuvaukset eri numeroista:

    10 - 9

    -Hyväkuntoinen ,monipuolisesti taitava

    -Oma-aloitteinen ja omatoiminen

    -Aktiivinen ja positiivinen

    -Edistää toiminnallaan tilanteiden sujumista

    8 - 7

    -Aktiivinen ja taitava

    -Osallistuu kykyjensä mukaan

    -Kykenee yhteistyöhön muiden kanssa

    6 - 5

    -Huonokuntoinen

    -Ei yritä parastaan

    -Häiritsee

    -Negatiivinen asenne

    4

    -Ei näyttöä taidoista eikä kunnosta

    -Pinnaa

    -Välinpitämätön

     

    VALINNAISKURSSIT

    -tarjotaan useita valinnaiskursseja

    -arviointi: yhden viikkotunnin kurssista suoritusmerkintä,

    kahden viikkotunnin kurssista suoritusmerkintä.

    alkuun

    4.17 Tietotekniikka

    TAVOITTEET:

    Tietotekniikka valinnaisaineena syventää ja laajentaa käyttötaitoja ja antaa valmiuksia omatoimiseen opiskeluun. Tutustutaan tietojenkäsittelyn keskeisiin osa-alueisiin ja niihin liittyviin ajatustapoihin ja käytännön elämän tietojärjestelmien toimintaperiaatteisiin.

    YLEISTÄ:

    Tietotekniikkaa voi valita valinnaisena 8. ja 9.luokalla. Tarjolla on sekä kahden että yhden viikkotunnin kursseja.

    KURSSIT:

    Tietotekniikan peruskurssi (8. ja 9.luokat)

    Tietotekniikan jatkokurssi (8. ja 9.luokat)

    Tietotekniikan sovelluskurssi (8. ja 9.luokat)

    Multimedia (8. ja 9.luokat)

    Nopea irkkaaja (8. ja 9.luokat)

    ARVIOINTI:

    Oppilasarviointi perustuu Vetelin kunnan perusopetuksen oppilasarvioinnin yleisiin perusteisiin. Arvostelun pohjana ovat tuntiaktiivisuus, työskentely ryhmän jäsenenä, oma-aloitteisuus ja kirjallinen koe tai tuotos. Kahden viikkotunnin kursseista annetaan numeroarvostelu ja yhden viikkotunnin kursseista sanallinen arviointi.

    alkuun

    4.18 Valinnaiset B2-kielet

     

    4. 18.1 Saksan kieli (8. - 9. luokka, 2 + 2 kurssia)

    8. vuosiluokka

    SISÄLTÖ

    Oppilas oppii kertomaan suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaista kieltä käyttäen itsestään, perhepiiristään ja harrastuksistaan. Hän oppii selviytymään saksan kielellä ruokailu-, matkustus- ja ostostilanteista. Rakenteista opitaan verbin preesens, modaaliapuverbit, substantiivien artikkelit ja kieltopronominit, substantiivien monikko, substantiivien ja persoonapronominien akkusatiivi, prepositioita, lukusanoja, kellonaikoja, man-rakenne sekä päälauseen sanajärjestys.

    9. vuosiluokka

    SISÄLTÖ

    Oppilas kartuttaa sanavarastoaan ja oppii rakenteita lähinnä matkustustilanteissa, ostoksilla, pankissa, postissa, asemalla, majapaikoissa sekä osaa kuvailla Suomea. Rakenteista kerrataan edellisenä lukuvuonna opitut asiat. Oppilas oppii datiivin, akkusatiivin ja datiivin vaativat prepositiot, sivulauseen, possessiivipronomineja, perfektin sekä imperatiivin. Tavoitteena on myös perehdyttää oppilasta saksaa puhuvien maiden oloihin, tapoihin ja kulttuuriin ja opettaa asennoitumaan ennakkoluulottomasti eri kulttuureihin ja niiden edustajiin.

    alkuun

    4.18.2 Ranskan kieli (8. - 9. luokka, 2 + 2 kurssia)

  • Tavoitteet ja sisällöt samat kuin saksan kielessä.

  • alkuun

    4.18.3 Venäjän kieli (8. -9. luokka, 2 + 2 kurssia)

  • Tavoitteet ja sisällöt samat kuin saksan kielessä.

  • alkuun

    4.18.4 Vieraiden kielien tutustumiskurssit (9. luokka, 1 kurssi)

  • Saksan, ranskan ja venäjän, kielestä tarjotaan 9. luokalle yhden kurssin pituisia ns. tutustumiskursseja. Tavoitteena on saavuttaa turistin tarvitsema kielitaito sekä herättää kiinnostus ko. maan kieleen ja kulttuuriin.

  • alkuun

    4.18.5 Valinnaiset aineet

    alkuun

    Etusivulle