Etusivulle | Vetelin
yläluokkien opetussuunnitelma Lukuvuosi 2000-2001 |
1. Toiminta-ajatus
Ympäristön hyvinvointi
Ihmissuhdetaido
Ilmaisu- ja viestintätaidot
Työntekotaidot
Yleissivistys
Tiedonhankintataidot
2. Opetuksen järjestäminen
2.1 Tuntijako
|
7.lk |
8.lk |
9.lk |
Yht. |
AI |
2,5 |
2,5 |
3 |
8 |
EN |
3 |
2 |
3 |
8 |
RU |
3 |
3 |
- |
6 |
MA |
3 |
3 |
3 |
9 |
BG |
2 |
2 |
3 |
7 |
FK |
2 |
2 |
2 |
6 |
UE |
1 |
1 |
1 |
3 |
HY |
2 |
2 |
2 |
6 |
MU |
1 |
- |
- |
1 |
KU |
2 |
- |
- |
2 |
KO |
3 |
- |
- |
3 |
TN,TS |
3 |
- |
- |
3 |
LI |
2 |
2 |
2 |
6 |
OP |
0,5 |
0,5 |
1 |
2 |
Yht. |
30 |
20 |
20 |
70 |
Val.aineet |
- |
10 |
10 |
20 |
Yht. |
30 |
30 |
30 |
90 |
2.2 Koulun noudattama kieliohjelma
Kunnan peruskoulujen A-kieli on englannin kieli. Se aloitetaan pääsääntöisesti kolmannelta vuosiluokalta. Kaikille yhteinen B1-kieli on
ruotsin kieli. Valinnaisena B2-kielenä on mahdollisuus opiskella saksan, ranskan ja venäjänkieltä. Em. kieliä on mahdollista opiskella myös B2-kieltä lyhyempänä tutustumiskurssina.
2.3 Erityisopetus
Erityisopetuksen yleiset tavoitteet ja keskeiset sisällöt ovat samat kuin peruskoulun muussa opetuksessa. Oppimääriä kuitenkin mukautetaan oppilaan yksilöllisten oppimisedellytysten mukaan.
2.4 Oppilaanohjaus
Yleistavoitteet:
Oppilaanohjauksen tavoitteena on vahvistaa yläasteen aikana oppilaan itsetuntoa
antaa oppilaalle realistinen kuva itsestään, kyvyistään ja suhteestaan ympäristöönsä
antaa oppilaalle jäsentynyt kuva koulutusrakenteesta, työelämästä ja aikuisena elämisestä
selkiyttää oppilaan tulevaisuudensuunnitelmat seuloa mahdollisimman aikaisin oppimisvaikeudet sekä vaikeudet suhteessa ympäristöön ja kouluyhteisön jäseniin.
7. luokka
Tavoitteet:
Tutustuttaa eri kouluilta ja erilaisista olosuhteista tulleet oppilaat kouluyhteisöön ja sen jäseniin, ehkäistä jännitystä ja koulupelkoja, saada aikaan myönteinen mielikuva yläasteesta, kasvattaa oppilaan itsetuntemusta ja itseluottamusta ("Jokainen on hyvä jossakin.") ja saada oppilas ymmärtämään, että myös niitä ominaisuuksia, joissa ei ole erityislahjoja, voi kehittää, luoda perusta oppilaan koulu- ja työelämätuntemukselle.
Aiheet:
Kouluyhteisöön tutustuminen
kouluyhteisön jäsenet, ammatit, oppilaskuntatoiminta yms.
Opiskelutekniikka
muistaminen/unohtaminen, läksyjenlukutekniikka, kokeisiin valmistautuminen/vastaaminen
Itsetuntemus
nuoreksi kasvaminen psyykkiseltä kannalta
lahjakkuus ja sen lajit
ammatinvalintaan vaikuttavia seikkoja
erilaiset testit
visiot ("Minä 50-vuotiaana.")
Suomen koulutusjärjestelmä
Ammattien ryhmittely ja erilaisia ammatteja
Työelämään tutustuminen
8. luokka
Tavoitteet:
tukea oppilasta opiskelussa ja kouluyhteisössä elämisessä
antaa perusteet opiskelumahdollisuuksista, työelämästä ja näiden valintaperusteista herättää mielenkiinto tulevaan ammatinvalintaan ja elämänuran suunnitteluun.
Aiheet:
Opiskelutekniikan kertaus
Lisää eri alojen ammatteja
Kysely kiinnostavimmista ammateista
Suomen koulutusjärjestelmä (kertaus)
Yleissivistävä-, ammatillinen ja oppisopimuskoulutus
toisen ja korkea-asteen koulutus
Lähialueen koulutuspalvelut ja oppilaitokset
Yhteisvalinnan perusteet
Työlainsäädäntö oppilaan iän ja elämäntilan-
teen näkökulmasta (kesätyöt)
Työelämään tutustuminen
9. luokka
Tavoitteet:
tukea oppilasta opiskelussa ja kouluyhteisössä elämisessä
auttaa oppilasta jatko-opiskelupaikan hakemisessa
yhteisvalinnan tai muilla menetelmillä
antaa tietoa työelämästä, työnhausta ja työvoima-
toimiston palveluista
auttaa oppilasta siirtymään peruskoulun jälkeiseen
"aikuisten maailmaan".
Aiheet:
Opiskelutekniikka (kertaus)
Opiskelu muissa oppilaitoksissa
Eri ammattialoja
Eri oppilaitoksia ja oppisopimuskoulutus
Koevalinta
Yhteisvalinta, yhteisvalinnan pistelasku ja oppilaitosten valintaperusteet
Tulevaisuudennäkymiä; miehen/naisen roolit ja tasa-arvo
paikkani yhteiskunnassa
Työlainsäädäntö
Kesätyön hankkiminen
Työelämään tutustuminen
2.5 Aihekokonaisuudet
Aihekokonaisuuksina opiskellaan mm. seuraavia aiheita:
Kansainvälisyyskasvatus
Kuluttajakasvatus
Liikennekasvatus
Perhekasvatus
Tapakasvatus
Terveyskasvatus
Viestintäkasvatus
Ympäristökasvatus
Yrittäjyyskasvatus
Aihekokonaisuuksia käsitellään vuosittain siten, että 1 – 2 aihetta on koulun vuosittaisessa suunnitelmassa painotusalueina.
3. Arviointi
VETELIN KUNNAN PERUSOPETUKSEN OPPILASARVIOINNIN YLEISET PERUSTEET
YLEISTÄ
Oppilasarvioinnin tehtävänä on tukea ja ohjata oppilasta myönteisellä tavalla sekä kannustaa häntä opinnoissaan. Lisäksi oppilasarvioinnilla pyritään kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin, jolloin oppilas voi osallistua oman työnsä ja toimintansa tavoitteiden asetteluun ja niissä edistymisen arviointiin. Arvioinnin kohteina ovat oppilaan oppimistulosten lisäksi hänen työskentelynsä ja koko oppimisprosessi. Koulun kasvatustehtävään kuuluu myös oppilaan käyttäytymisen arviointi.
Jokaisessa oppiaineessa tehty oppilaan itsearviointi lisää realistista suhtautumista omiin kykyihin ja auttaa siten tavoitteiden asettamisessa.
Oppilasta arvioidaan koko lukuvuoden ajan kaikissa koulun vuorovaikutustilanteissa jatkuvan seurannan, koetulosten ja muiden suoritusten perusteella. Arvioinnin avulla ohjataan oppilaan opiskelua, tavoitteiden asettamista ja valintoja. Arviointi ohjaa oppilaita jatko-opiskelun suunnitteluun.
Oppilasarvioinnin tuloksia käytetään yhtenä valintaperusteena oppilaan siirtyessä perusopetuksen jälkeisiin opintoihin, jolloin perusopetuksen päättötodistuksen merkitys korostuu. Eri yläasteilla annettujen päättötodistusten tulee tästä syystä olla vertailukelpoisia.
Oppilasarviointi liittyy kiinteästi kodin ja koulun yhteistyöhön. Arviointi antaa huoltajille tietoja oppilaan edistymisestä opinnoissaan.
ARVIOINTIMENETELMÄT
Vetelin perusopetuksessa oppilas saa syyslukukautta arvioivan välitodistuksen ja kevätlukukauden päättyessä lukuvuositodistuksen, jossa arvioidaan oppilaan käyttäytymistä ja menestymistä opinnoissa koko lukuvuoden ajalta. Perusopetuksen päättötodistus annetaan oppilaalle, joka on suorittanut perusopetuksen koko oppimäärän hyväksytysti. Kesken perusopetuksen oppimäärän suorittamisen koulusta eroavalle oppilaalle annetaan erotodistus. Vuosittain järjestettävissä vanhempainilloissa vanhemmat voivat keskustella opettajien kanssa oppilaan käyttäytymisestä ja menestymisestä.
Oppilaat totutetaan käyttämään erilaisia itsearviointimenetelmiä.
Lukukausitodistuksessa käytettäessä numeroarviointia asteikko on seuraava:
* 10 (erinomainen)
* 9 (kiitettävä)
* 8 (hyvä)
* 7 (tyydyttävä)
* 6 (kohtalainen)
* 5 (välttävä)
* 4 (hylätty)
Perusopetuksen 7-9 luokilla eri oppiaineissa annettavat arvosanat perustuvat kunkin oppiaineen ainekohtaisiin arviointiperusteisiin. Oppilaille selvitetään etukäteen häntä koskevat arviointiperusteet sekä yleisesti että oppiaineittain. 7-9 luokilla oppiainekohtaiset arviointiperusteet on kirjattu tavoitteiden oppisisältöjen ja opetusmenetelmien ohella jokaisen oppiaineen ainekohtaiseen osuuteen.
ARVIOINTI ERÄISSÄ TAPAUKSISSA
Erityisopetuksessa tai mukautetussa opetuksessa olevan oppilaan arvioinnissa sekä niillä oppilailla, joiden äidinkieli on muu kuin opetuskieli, noudatetaan Opetushallituksen antamien oppilaan arvioinnin perusteiden mukaisia ohjeita.
VUOSILUOKALTA SIIRTYMINEN JA ARVIOINNIN UUSIMISEN VAATIMINEN
Oppilaan vuosiluokalta siirtämisessä noudatetaan perusopetusasetuksen 11§:n säädöksiä. Vuosiluokalle jättämisen periaatteena on pidettävä sitä, että se on oppilaan tulevan koulumenestyksen vuoksi tarkoituksenmukaista. Oppilaalle, jonka suoritus jossain oppiaineessa on hylätty, järjestetään tilaisuus, jossa hän voi osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Tilaisuus järjestetään aineen opiskelun päätyttyä tai yhteisesti opettajan ja oppilaan ja hänen huoltajansa sopimana aikana koulutyön päätyttyä.
OPPILAAN OPINTOJEN TUKEMINEN
Opinnoissa tilapäisesti jälkeenjääneelle tai muutoin erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalle annetaan tukiopetusta. Tukea tarvitseva oppilas voidaan lisäksi siirtää osa-aikaiseen erityisopetukseen.
TYÖSKENTELYN ARVIOINTI
Työskentelyn arviointi kohdistuu oppilaan taitoon suunnitella, toteuttaa ja arvioida omaa työtään. Työskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon, miten vastuullisesti, oma-aloitteisesti ja kiinnostuneesti oppilas työskentelee ja miten hän toimii yhteistyössä muiden kanssa. Työskentelyn arviointi toteutetaan osana oppiaineen arviointia, mutta se voidaan toteuttaa myös erillisenä sanallisena arviointina.
NUMEROARVOSTELUN KRITEERIT
Numeroarvioinnissa käytetään seuraavaa asteikkoa (PA 10§):
10 erinomainen
9 kiitettävä
8 hyvä
7 tyydyttävä
6 kohtalainen
5 välttävä
4 hylätty
Arvosana 10
- Oppilas hallitsee erinomaisesti oppiaineessa ja tai aihepiirissä ops:ssa edellytetyn
tieto- ja taitotason,
- omaa erittäin hyvät valmiudet itsenäiseen työskentelyyn ja erilaisiin ryhmätyö-
muotoihin,
- kykenee luovaan ilmaisuun ja ongelmanratkaisuun,
- hallitsee erinomaisesti oppiaineen ja aihepiirin vaatimat työtavat,
- pystyy loistavasti soveltamaan oppimaansa,
- osoittaa erityistä kiinnostusta ja harrastuneisuutta oppiainetta tai aihepiiriä kohtaan.
9
- Oppilas hallitsee sujuvasti ja keskimääräistä paremmin oppiaineessa tai aihepiirissä
ops:ssa edellytetyn tieto- ja taitotason,
- omaa hyvät valmiudet itsenäiseen työskentelyyn ja erilaisiin ryhmätyömuotoihin,
- kykenee itsenäiseen ongelmanratkaisuun,
- hallitsee sujuvasti oppiaineen tai aihepiirin vaatimat työtavat,
- pystyy sujuvasti soveltamaan oppimaansa,
- osoittaa erityistä kiinnostusta ja harrastuneisuutta oppiainetta tai aihepiiriä kohtaan.
8
- Osaa oppiaineessa tai aihepiirissä ops:ssa edellytetyn tieto- ja taitotason,
- omaa valmiudet itsenäiseen työskentelyyn ja erilaisiin ryhmätyömuotoihin,
- kykenee ongelmanratkaisuun,
- osaa oppiaineen tai aihepiirin vaatimia työtapoja,
- pystyy osittain soveltamaan oppimaansa,
- osoittaa kiinnostusta oppiainetta tai aihepiiriä kohtaan.
7
- Oppilas osoittaa kykenevänsä hallitsemaan osan oppiaineessa ops:ssa edellytetyn
tieto- ja taitotason,
- pystyy osin itsenäiseen työskentelyyn ja kykenee osallistumaan joihinkin
ryhmätyömuotoihin,
- kykenee tyydyttävästi ongelmanratkaisuun,
- työskentely vaatii ohjausta,
- pystyy joissakin tilanteissa soveltamaan oppimaansa.
6
- Oppilas pystyy saavuttamaan osan oppiaineessa ops:ssa edellytetystä tieto- ja taito-
tasosta,
- pystyy autettuna itsenäiseen työskentelyyn, mutta kykenee osallistumaan joihinkin
ryhmätyömuotoihin,
- työskentely vaatii paljon ohjausta ja tukea.
5
- Oppilaalla huomattavia vaikeuksia pystyä saavuttamaan osaakaan oppiaineessa ops:ssa
edellytettyä tieto- ja taitotasoa,
- pystyy autettuna osallistumaan joihinkin ryhmätyömuotoihin,
- työskentely vaatii vielä paljon harjoitusta, eikä onnistu ilman runsasta ohjausta ja
tukea.
4
- Oppilas ei kykene saavuttamaan oppiaineessa tai aihepiirissä vaatimatontakaan
ops:ssa edellytettyä tieto- ja taitotasoa,
- ei selviydy asetetuista tavoitteista, koska oppimistaidoissa on vielä runsaasti
opettelemista.
KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI
Käyttäytymisen arvioinnin antaa perusopetuksen 1-6 luokilla oppilaan oma opettaja kuultuaan muita opettajia. Perusopetuken 7-9 luokilla oppilaan käyttäytymisen arvosanaksi tulee opettajien antamien numeroiden keskiarvo pyöristettynä lähimpään kokonaislukuun.
Käyttäytymisen arvioinnissa vaikuttaa se, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön, arvostaa työtä ja noudattaa sääntöjä. Tällä tarkoitetaan oppilaan kykyä ja halua ymmärtää, arvostaa ja tukea toisia ihmisiä sekä vaalia ympäristöä. Sääntöjen noudattamisessa otetaan huomioon se, miten oppilas tuntee säännöt ja sitoutuu niihin. Käyttäytymisen arviointi merkitään todistuksiin, ei kuitenkaan erotodistukseen.
Käyttäytymisen arvioinnin perustana käytetään alla olevaa arvosteluportaikkoa:
10 (erinomainen)
* suhtautuu myönteisesti kouluympäristöön kokonaisuutena
* edistää koko luokkayhteisön sosiaalista kasvua
* käyttäytyy esimerkillisesti
* on koulutyössään säännöllinen ja täsmällinen
* on luotettava, rehellinen, oikeudenmukainen ja oma-aloitteinen
9 (kiitettävä)
* suhtautuu myönteisesti koulutyöhön
* käyttäytyy moitteettomasti
* on luotettava, rehellinen
* noudattaa annettuja ohjeita
8 (hyvä)
* käyttäytyy useimmiten moitteettomasti
* osaa yleensä keskittyä tehtäviinsä
* yhteistyötaidoissa kehittämisen tarvetta
* koulutyössä joskus säännöttömyyttä ja täsmällisyyden puutetta (koulutehtävien laiminlyönnit, myöhästymiset)
7 (tyydyttävä)
* saattaa vaikeuttaa työrauhan ylläpitämistä opetusryhmässä
* oma-aloitteinen työskentely vaikeata
* koulutyössä säännöttömyyttä ja täsmällisyyden puutetta (koulutehtävien laiminlyönnit, myöhästymiset)
6 (kohtalainen)
* aiheuttaa työrauhaongelmia
* opetuksen seuraaminen vaikeaa
* koulunkäynti on ajoittain epäsäännöllistä
5 (välttävä)
* oppilaan koulunkäynti vakavasti häiriintynyt
* aloitekyvytön, ei pysty seuraamaan opetusta
* työvälineistä huolehtiminen oppilaalle mahdotonta
PÄÄTTÖARVIOINTI
Päättöarvosana annetaan koko perusopetuksen aikana osoitettujen tietojen ja taitojen perusteella.
Päättötodistukseen ei merkitä arvioita oppilaan käyttäytymisestä. Kaikki yhteiset aineet sekä vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän sisältävät valinnaisaineet arvioidaan käyttäen numeroarvosanoja. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet arvioidaan merkinnällä "hyväksytty", minkä lisäksi niistä voidaan laatia sanallinen arvio päättötodistuksen liitteeksi.
Mikäli oppilas on aloittanut numeroin arvosteltavan valinnaisaineen opiskelun, mutta opinnot ovat keskeytyneet, merkitään päättötodistukseen opiskeltu vuosiviikkotuntimäärä ja arvio "osallistunut". Hyväksymismerkintä tai numeroarvosana annetaan vain, jos oppilas on suorittanut valinnaisen aineen koko oppimäärän hyväksytysti.
Opetushallitus on laatinut päättöarvosanojen antamisen tueksi arvosanan hyvä (8) kriteerit yhteisissä oppiaineissa. Kriteerit on laadittu siten, että oppilaan oppimistulokset vastaavat oppiaineen päättöarvioinnissa arvosanaa
* erinomainen (10),
mikäli hän ylittää lähes kaikkien oppiaineiden kriteereiden edellyttämän osaamisen tason ja
tämän lisäksi hän osoittaa erityistä harrastuneisuutta oppiaineen aihepiiriä kohtaan,
* kiitettävä (9),
mikäli hän ylittää useimpien oppiaineen kriteerien edellyttämän osaamisen tason,
* hyvä (8),
mikäli hän osoittaa keskimäärin oppiaineen kriteereiden edellyttämää osaamista; joidenkin
kriteerien saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason ylittäminen,
* tyydyttävä (7),
mikäli hän osoittaa osaamista, jota useimmat oppiaineen kriteerit edellyttävät,
* kohtalainen (6),
mikäli hän osoittaa joidenkin oppiaineen kriteerien edellyttämää osaamista,
* välttävä (5),
mikäli hän pyrkii oppiaineen tavoitteiden saavuttamiseen, vaikka pystyy osoittamaan vain jossakin määrin kriteerien edellyttämää osaamista.
ARVIOINNIN UUSIMINEN
Oppilaan huoltaja voi kahden kuukauden kuluessa arvioinnista tiedon saatuaan pyytää vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen tai päättöarvioinnin uusimista. Pyyntö tehdään rehtorille. Uudesta arvioinnista päättävät rehtori ja opettajat yhdessä. Jos oppilaan huoltaja on tyytymätön uuteen ratkaisuun, huoltaja voi pyytää arvioinnin oikaisua lääninhallitukselta.
4. Oppiainekohtaiset suunnitelmat
4.1 Äidinkieli
7. LUOKKA
Kielentuntemus
Sanaluokat ja sijamuodot: kokoava katsaus
Päälause- sivulausetyypit
a ) konjunktiolauseet
b ) relatiivilauseet
c ) epäsuorat kysymyslauseet
Kirjoitelmien yhteydessä oikeakielisyyskäytännöt :
iso ja pieni alkukirjain, yhdyssanat, pilkkusäännöt
vierasperäiset sanat yms.
Joukkoviestintä
Tärkeimmät peruskäsitteet: dokumentaariset, fiktii-
viset sanomat, uutiset, mainokset jne., runot,
julisteet.
Omien kuunnelmien, mainosten, uutisten tekoa + esi-
telmiä joukkoviihteestä.
Lukeminen
Pari kokonaisteosta, jotka käsitellään yhteisesti,
novelleja, kertomuksia, luetun ymmärtämisen tekstejä,
tekstianalyysejä.
Puhuminen
Esitelmäkierros, ryhmätyöt: pieni porukka ( 2-4 henkeä )
vastaa tunnin ohjelmasta ns. "show"-tunti, pantomiimi,
erilaiset kuvausharjoitukset, "voitosta voittoon" tyyppinä
arvausharjoituksia yms.
Kirjoittaminen
Arvosteltavat ns. perinteiset aineet
Henkilökuvaus, luonnonkuvaus, tunnelmakuvaus
Luokkaretki
Kirjoitelman rakenteen opettaminen perusteellisesti
heti 7. luokan alussa: jaksotus, tekstin rakentaminen
päätäntätavat yms.
Omat runot, vitsit, näytelmät yms.
Kuunteleminen + katselu
Muutama kuunnelma ( esim. Elmo, urheilija, pari "jännäriä" yms.
Katselu: esitelmien yhteydessä videon käyttöä yhteiset elokuvat yms.
Kielentuntemus
-verbioppi (pääpiirteittäin)
Lauseenjäsennys -kokoava katsaus: subj.,
pr., obj., prvi., adv:bi, attribuutit -mahdollisesti vieraiden kielten
opiskeluun nivellettynä.
Oikeakielisyys: lyhenteet, tehovälimerkkien käyttö:
ajatusviiva, kaksoispiste, kolme pistettä, yhdysmerkki yms.
Joukkoviestintä:
Lukukauden/lukuvuden pyörivä "uutiskatsaus"-kierros,
2 oppilasta/viikko kerää tärkeimmät paikalliset,valtakunnalliset
ja maailmanlaajuiset uutiset omaksi kokonaisuudeksi.
-Dokumentaariset sanomat
Lukeminen
-Kirjanesittelykierros - jokainen oppilas arvostelee lukemansa
vapaaehtoisen kirjan - samalla kaavalla kuin sanomalehdessäkin
kirja-arvostelut tehdään, yhdistyy suullinen esitys + lukeminen.
-Vapaat esitystunnit; 2-3 oppilasta laatii tunnin sisällön, tehtäviä
muille oppilaille + esiintymisiä,
oma näytelmä yms.
-2-3 yhteistä kirjaa analysoidaan,
tyylisuunnat: romantiikka, realismi + näytteet.
Kirjoittaminen
-Perinteiset kirjoitelmat
-Romanttinen tarina + realistinen tarina
-Tyylioppia (substantiivitunti, pronominien viittaussuhteet,
liikasanaisuus yms.).
Katselu
-Elokuvan pohjalta kirjallisuuden peruskäsitteitä:
henkilöt, juoni, miljöö, sanoma, motiivit yms.
9. LUOKKA
Kielentuntemus
Oikeakielisyyssäännäöt laajasti kerraten + tyylioppia
Murteet, alakulttuurien kielet; slangi, sotilasslangi
yms. - slangin muodostaminen.
Lukeminen
-Tyylisuuntina perinteinen + modernismi
Kirjallisuusesitelmät; n. 20 merkitsevintä suomalais-
ta kirjailijaa, heidän elämänsä ja tuotantonsa.
Kirjoittaminen
-Aineistopohjaista kirjoittamista, referaatin valmistaminen,
perinteiset kirjoitelmat, "tajunnanvirta"- tekniikka, moderni
runous- perinteinen runous.
-Luokkalehti (laajemmin eri henkilöistä ennen koulun
loppumista, "kurssijulkaisu").
Katselu
-Muutamia klassikoita, joita filmattu esim. Dostojevskin:
"Rikos ja rangaistus", Linna: "Tuntematon sotilas" yms.
Yleistä:
Mahdollisimman paljon oppilaan omaan luovuuteen
pohjautuvia harjoituksia.
4.2 A1-kieli: englannin kieli
Tavoitteena englannin kielen opetuksessa on oppilaan viestintätaidon kehittäminen ja hänen perehdyttämisensä anglosaksisten maiden oloihin, tapoihin ja kulttuuriin unohtamatta englannin kielen merkitystä kansainvälisessä viestinnässä.
VIESTINTÄTILANTEET
Viestinnässä suullisen ja kirjallisen viestin ymmärtäminen ja tuottaminen liittyvät kiinteästi toisiinsa. Viestintää harjoitellaan erilaisissa jokapäiväisen elämän tilanteissa kotona ja koulussa, työssä ja harrastuksissa, ostoksilla ja muualla asioitaessa. Oppilas oppii kertomaan itsestään ja lähipiiristään ja ilmaisemaan mielipiteitään sekä suullisesti että kirjallisesti.
RAKENTEET
7. vuosiluokka
Kerrataan ala-asteella opetetut tärkeimmät rakenteet, joiden hallintaan kiinnitetään huomiota, jotta luotaisiin vankka pohja kielitaidolle. Uusina asioina opetetaan väite-, kysymys- ja kieltolauseen rakenne, sanajärjestys, futuuri, perfekti ja pluskvamperfekti sekä konditionaali ja epäsäännöllisten verbien teemoja.
8. vuosiluokka
Kerrataan aikamuodot. Opetellaan ensimmäinen konditionaali ja apuverbit could ja should. Opiskellaan ing-muodon ja artikkeleiden käyttöä, adverbien vertailua sekä some-, any-, no- ja every-alkuisia pronomineja.
9. vuosiluokka
Opetellaan epäsuoran kysymyslauseen ja passiivin muodostamista. Opetellaan ehtolauseet ja toinen konditionaali. Opiskellaan lisää infinitiivin ja ing-muodon käyttöä. Opetellaan relatiivipronominit sekä irrallinen että kiinteä relatiivilause. Kerrataan sanajärjestys. 8. kurssissa keskitytään erityisesti kirjalliseen tuottamiseen.
4.3 B1-kieli: ruotsin kieli
B 1-kielen kaikille oppilaille pakollinen minimituntimäärä ( 6 h )
on jaettu seitsemännelle ( 3 h ) ja kahdeksannelle ( 3 h ) luokalle.
Yhdeksännellä ruotsia tarjotaan valinnaisena ( 2 h - ).
Tavoitteena on, että oppilas tulee toimeen jokapäiväiseen elämän suullisissa
kielenkäyttötilanteissa soveltaen luonnollista ja sujuvaa ääntämistä, painotusta, rytmiä
ja intonaatiota ja tuntee niihin liittyviä viestintätapoja, ymmärtää helppoa kirjoitettua kieltä, kykenee tuottamaan kirjoitetun tekstin tarvittaessa apuneuvoja käyttäen, on omaksunut ruotsin kielen keskeisimpiä samoja, sanontoja ja rakenteita sekä on omaksunut tietoja suomenruotsalaisesta väestöstä ja sen kulttuurista sekä Pohjoismaista, niiden kansoista ja kulttuureista.
Aihepiirit
7. luokka
pohjoismainen nuori, hänen kotinsa ja perheensä, jokapäiväinen elämänsä
koulu, harrastukset, ystävät
luonto: eläimiä, kasveja
kaupunkeja
8. luokka
asuinympäristö, oma maa, Pohjoismaat
luonto: maantietoa, sääsanastoa
työ ja ammatteja
9. luokka
suomenruotsalaiset ja heidän kulttuurinsa, pohjoismaiden
kulttuuria
viestintä ja erilaisia viestimiä
ympäristö
Rakenteet
7. luokka
persoonapronominit, omistusmuotoja; den det de
kysymyssanoja
lukusanoja
en-sukuisten substantiivien yksikkö ja monikko, ett-sukuisten
yksikkö
verbien infinitiivi, preesens, imperfekti ja imperatiivi;
apuverbejä
epäsuora sanajärjestys
lyhyet vastaukset
8. luokka
persoonapronominien objektimuodot ja omistusmuodot;
någon, ingen,
någonting, ingenting
kysymyssanoja: vad för en, vilken
ett-sukuisten substantiivien monikko
adjektiivien vertailu
adjektiivin t-muoto adverbina ja adverbin vertailu
man-rakenne
perfekti ja pluskvamperfekti
järjestysluvut
9. luokka
-sanajärjestys
sivulauseet
-epäsuora kysymyslause
adjektiiviattribuutin määräinen muoto
pronomineja: denna, samma, den här, annan
Oppimateriaalit
oppikirjat Bästis, Nya vindar, joihin kuuluvat
piirtoheitinkalvot, valmiit
diasarjoja: En rundtur i Stockholm, En rundtur på Island
valtakunnallisia kokeita
studioharjoituksia: Kom med, Träff i Stockholm, Nu är det din
tur, Bildbingo
Toppen-oppikirjan studioäänitteet
Kielten oppilasarvioinnin perusteet
Kielten arvioinnissa otetaan huomioon kaikki kielitaidon osa-alueet: puheen ja tekstin ymmärtäminen, puhuminen ja vuorovaikutus, kirjallinen tuottaminen sekä kulttuurin tuntemus. Näitä arvioidaan paitsi kirjallisin kokein myös seuraamalla oppilaan päivittäistä tuntityöskentelyä, jossa huomioidaan oppilaankotitehtävien teko ja jatkuva oma-aloitteinen yrittäminen sekä myönteinen suhtautuminen kielten opiskeluun.
4.4 Matematiikka
Matematiikassa pyritään antamaan sellaiset tiedot ja taidot, joilla selviää arkielämästä ja saa hyvän pohjan jatko-opiskelulle. Tavoitteena on, että oppilaiden asenne matematiikkaan tulisi myönteisemmäksi ja harrastuneisuus mahdollisesti lisääntyisi. Kursseilla käytetään monipuolisia työtapoja ja erilaisia välineitä, jolloin oppilaiden kyky työskennellä sekä itsenäisesti että erilaisissa ryhmissä kehittyy.
Yläasteella on matematiikassa keskeisenä tavoitteena ajattelun taitojen kehittäminen. On tärkeää, että oppilas oppii työskentelemään pitkäjännitteisesti ja osaa käyttää aikaisemmin opittuja tietoja ja taitoja hyväkseen. Oppilaan tulisi harjoitella ratkaisujen täsmällistä matemaattista esitystapaa sekä suullisesti että kirjallisesti. Tavoitteena on, että oppilas kehittää ongelmanratkaisu-, päättely- ja arviointitaitojaan. Erilaisia ongelmanratkaisu- ja päättelytehtäviä sisällytetään kursseihin soveltuvissa määrin. Oppilaita ohjataan myös oman työn arvostamiseen sekä arviointiin.
Jokaisella vuosiluokalla OPS:iin kuuluu kolme kurssia, jotka Vetelin yläasteella sisältävät seuraavia aihekokonaisuuksia. (Keskimäärin yksi kurssi sisältää noin 34 oppituntia.)
7. luokka
Kurssi 1/3
Peruslaskutoimitukset (yhteen- vähennys- kerto- ja jakolasku), laskujärjestys, potenssi
Vastaluku ja itseisarvo
Murtoluvut, prosentit
Mittaaminen, yksiköt
Suuret luvut, kymmenen potenssi
Aika
Kurssi 2/3
Luonnollisten lukujen jaollisuus
Koordinaatisto
Kuvaajan tulkinta
Kirjaimia yhtälöissä
Yhtälö ja sen ratkaiseminen päättelemällä ja laskemalla
Laskin
Sanallisia tehtäviä
Kurssi 3/3
Geometrian peruskäsitteitä
Suorat ja kulmat
Piirtämistä harpilla ja viivaimella
Monikulmiot ja niiden pinta-alat
Ympyrä ja sen osat
Yhtenevyys ja symmetria
8. Luokka
Kurssi 1/3
Murtoluvut, desimaalit ja prosentit (käsitteet ja laskut)
Promille
Arviointi, likiarvo ja pyöristäminen
Kurssi 2/3
Suhde ja verranto
Koordinaatiston kertausta
Kuvaajia
Suoran yhtälö ja piirtäminen
Kurssi 3/3
Kolmion piirtäminen
Yhdenmuotoisuus ja mittakaava
Trigonometriset funktiot
Neliöjuuri
Pythagoraan lause
Kolmion ratkaiseminen
9. Luokka
Kurssi 1/3
Kuvioiden kertausta
Sektori ja segmentti
Avaruusgeometrian perusteita
Lieriön, kartion ja pallon tilavuus
Kappaleen pinta-ala
Koordinaatistogeometriaa
Kurssi 2/3
Potenssien laskusäännöt
Polynomilauseke
Polynomien yhteen- vähennys- ja kertolasku
Yhtälön muodostaminen ja ratkaiseminen
Suoran yhtälön kertaus
Yhtälöparin ratkaiseminen
Kurssi 3/3
Tilastoja, diagrammeja ja tunnuslukuja
Todennäköisyyslaskentaa
Projektityö
Kertausta
OPPILASARVIOINTI
Oppilasarviointi perustuu Vetelin kunnan perusopetuksen oppilasarvioinnin yleisiin perusteisiin ja opetushallituksen laatimiin päättöarvosanojen antamisen kriteereihin.
Matematiikan todistusarvosanaan vaikuttavat:
Summatiiviset ja formatiiviset kokeet.
Kotitehtävien suorittaminen.
Tuntityöskentely ja osallistuminen opetuskeskusteluun.
Asenne ja kiinnostus matematiikkaa kohtaan.
Yhteistyötaidot.
4.5 Biologia
Kurssien tavoitteena
on, että koulumme oppilaat
osaavat arvostaa luontoa ja ymmärtävät sen säilyttämisen tärkeyden
osaavat havainnoida ympäristöään
tunnistavat erilaisia luonnon ekosysteemejä
ymmärtävät lajien riippuvuuden toisistaan ja elinympäristöstään - myös ihmisen riippuvuuden luonnosta
osaavat perusasioita lajien rakenteesta, elintoiminnoista sekä eläinten käyttäytymisestä
tuntevat ihmisen rakennetta ja elintoimintoja, jotta he ymmärtäisivät terveiden elämäntapojen merkityksen
saavat perustietoja perinnöllisyystieteestä sekä evoluutio-opista
Kurssien Sisällöt
VESISTÖT (7. lk)
Käsittelee erityisesti sisävesiekosysteemejä - järviä ja jokia: opetellaan tuntemaan eliöitä sekä niiden sopeutumista elinympäristöönsä.
Tukittavat vesikasvit, plankton, vesiselkärangattomat, kalat hankitaan paikkakunnan järvistä ja joista. Vesilinnuista ja -nisäkkäistä tehdään maastohavaintoja.
Kurssin aikana tutkitaan ja pohditaan ihmisen toiminnan vaikutuksia paikkakunnan vesiekosysteemeihin.
Metsät (8. lk)
Kurssin "punaisena lankana" on metsien moninaiskäyttö sekä luonnonsuojelu.
Syyskesän aikana opetellaan tunnistamaan paikkakunnalla esiintyvien metsätyyppien kasvilajistoa.
Laborointitunneilla tutkitaan kasvien rakennetta ja elintoimintoja.
Kevättalvella ja keväällä tutustutaan (metsän) eläinten käyttäytymiseen maastossa ja luokkatunneilla.
IHMINEN (9. lk)
Viimeisen kurssin aikana käsitellään ihmisen rakennetta ja elintoimintoja sekä lisääntymisen biologiaa.
Kurssin viimeinen puolikas tutustuttaa oppilaat perinnöllisyystieteen, evoluutio-opin alkeisiin ja ympäristönsuojeluun.
Työtavat
Oppilaat työskentelevät pareittain tai pieninä ryhminä. Tällä tavoin opetellaan vastuullista yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa.
Työtavoissa kiinnitetään huomiota tiedonhankintaan ja tiedon käsittelytaitoihin.
Opetuksesta pyritään integroimaan muihin oppiaineisiin.
Erilaisia työskentelytapoja on runsaasti
Maastoretket: luonnon tarkkailu, näytteenottomenetelmät, lajioppaiden käyttö
Luokkaopiskelu: biokemialliset laboroinit, mikrsokooppitutkimukset, opetuskeskustelut, videot, pelit, esitelmät
4.6 Maantieto
Tavoitteena
on saada oppilaat
kansainvälisiksi tutkimalla eri maiden olosuhteita, kansoja ja kulttuuria
ymmärtämään, että vastuu maapallosta ja sen luonnonvarojen säilymisestä kuuluu jokaiselle
ymmärtämään maapallo planeettana
tutustumaan kotiplaneettaamme tutkimalla erityisesti Eurooppaa, Amerikkaa ja Pohjoismaita
SISÄLLÖT
AMERIKKA (7. lk)
Kartat ja kartastot keskeisinä tiedonlähteinä. Kerrataan maapallon mantereet ja meret. Koordinaatisto ja paikanmääritys.
Maa planeettana: ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet, eläimistö sekä pinnanmuodot
Ihmisen jälki (Amerikan) luonnossa
Aluemaantieteellisesti: Valtiot, väestö, luonnonvarat, elinkeinot, elintaso, ongelmat
Eurooppa (8. lk)
Eurooppa maanosana: Luonnon, väestön ja kulttuurin, talouselämän yleispiirteet.
Aluemaantiede: Euroopan alueet ja valtioita esittelyssä
Viimeaikaiset poliittiset ja taloudelliset muutokset Euroopassa koskettavat suomalaisia ja erityisesti nuoria.
Luonnonolojen ja talouden tutkimisella pyritään löytämään jokaisen ihmisen vastuu omasta ja elinympäristönsä tulevaisuudesta.
POHJOISMAAT (9. lk)
Suomi Euroopan osana
Ilmasto ja sää tutkimuskohteena. Meteorologia palvelee monia. Ihmisen toiminnan vaikutus ilmastoon.
Kartanlukutaito käytössä:
Kallioperä ja maaperä.
Jääkausi näkyy maisemassa.
Vedet: Itämeri, järvet, joet ja pohjavesi
Väestö tutkimuskohteena
Talousmaantietoa
Ympäristön suunnittelua: kaavoitukset
TYÖTAVAT
Oppilaat työskentelevät pareittain tai pieninä ryhminä.
Työtavoissa kiinnitetään huomiota tiedonhankintaan ja tiedon käsittelytaitoihin.
Opetuksesta pyritään integroimaan muihin oppiaineisiin.
Keskeiset oppitunnit ovat luokassa - opetuskeskustelu, ryhmä-, pari- ja yksilötyöt sekä esitelmät.
Tietokoneet palvelevat tiedon hankinnassa.
Maastossa: tutkitaan paikkakunnan maamerkkejä, tehdään tutkimuksia.
Laborointeina maalajitutkimusta ja mineraalimäärityksiä.
ARVIOINTI
Arvioinnin pohjana ovat vuosikurssille asetetut tavoitteet.
Arviointikriteerit
Tuntityöskentely: aktiivisuus, työskentelymotivaatio ja huolellisuus tehtävien suorittamisessa.
Tehtävät: tehtävillä pyritään kehittämään oppilaiden omaa ajattelua ja luonnontieteellistä näkemystä eri tilanteissa. Arviointiperusteena käytetään myös sitä että tehtävät suoritetaan määräajassa ja että työt ovat ulkoasultaan siistejä. Tehtävien on tarkoitus ohjata oppilaita kuvalliseen ja sanalliseen ilmaisuun.
Kokeet: Kokeissa on kahdenlaisia tehtäviä; 1) tehtävät, jotka vaativat ulkoa osaamista esim. lajintuntemus ja 2) soveltavat tehtävät.
Ei osallistu tunnilla. Ei osallistu tunnilla vaikka osaisi. Ei lue kokeisiin ja saa huonoja arvosanoja. Häiritsee toisia ja meluaa. Ei kuuntele opetusta, siksi ei osaa tehdä mitään. Ei osallistu yhteiseen keskusteluun. Mikään ehdotus ei kelpaa. Pinnaa ja myöhästelee. Tarvikkeet hukassa.
On tunnilla, mutta omissa maailmoissaan; ei seuraa opetusta ja häiritsee juttelemalla omia juttujaan. Tekee tehtävät huolimattomasti, ei lue ohjeita. Ei tee kotitehtäviä, jos ne näyttävät vaikeilta. Ei ole aktiivinen eli osallistuu kaikkeen yhteiseen harvoin. Puhuu tunnilla, mutta tottelee opettajaa.
Osallistuu jonkin verran oppitunneilla. Enimmäkseen välinpitämätön asenne opiskeluun. Luovuttaa tehtävien tekemisen, jos ei heti tajua mistä tehtävässä on kysymys. Tekee tehtävät huolimattomasti. Ei yritä omin avuin mitään. Ei jaksa keskittyä. Unohtelee tavaroita.
Opettelee perusasiat. Osallistuu yhteiseen työskentelyyn harvoin. Tekee itsekin tehtäviä, mutta lunttaa usein toisilta. Jos asia ei kiinnosta, ei jaksa osallistua oppituntiin, eikä pysy asioissa mukana. Keskittymiskyky ei riitä koko oppitunniksi. Läksyt ja tehtävät tehty joten kuten. Tehtävien tarkistus jää tekemättä. Ei varmista, että on ymmärtänyt asian. Voi toisinaan häiritäkin toisia.
Tekee tehtävät hyvin. Opettelee perusasiat huolella. Voi olla joskus hyvin aktiivinen oppilas. Yrittää suoriutua tehtävistä itse. Seuraa opetusta. Tekee työtä paljon itsekseen, on hiljaa oppitunnilla. Yhteistyökyvyssä parantamisen varaa, vaikka osaakin työskennellä jonkin verran ryhmissä. Ei häiritse toisia. Ei yleensä unohtele läksyjä. Pyrkii säilyttämään kiinnostuneisuutensa.
Kuuntelee opetusta hyvin ja tekee aktiivisesti kaikenlaisia tehtäviä. Tekee itsekseen tehtäviä. On huolellinen kaikessa. Yrittää parhaansa. Auttaa toisia tarvittaessa. Osallistuu oppituntiin ja yhteisiin keskusteluihin. Jaksaa keskittyä. Ei häiritse toisia.
On aktiivisesti mukana tunnilla ja osaa työskennellä ryhmissä. Kuuntelee tarkasti ohjeet tunnilla. Pärjää kokeissa. Tekee tehtävät tehtäviä ja auttaa toisia. Ahkera, omatoiminen tarvittaessa. Soveltaa tietojaan ja on kiinnostunut uusista asioista. Kuuntelee. On täysillä mukana. Itsenäinen. On mukana keskusteluissa. Jaksaa keskittyä. On aktiivinen ja yhteistyökykyinen. Ei myöhästy ilman syytä, ei unohda tarvikkeita kotiin. Käyttäytyy hyvin.
Arvioinnilla ohjataan ja kannustetaan oppilaan opiskelua. Oppilaalle pyritään antamaan taitoja itsearviointia varten. Oppilasta ohjataan työskentelyyn ryhmän jäsenenä, sosiaalisuuteen ja omien henkilökohtaisten taitojen hankkimiseen jatko-opiskeluakin ajatellen. Oppimistuloksia, työntekoa ja käyttäytymistä seurataan ja arvioidaan lukuvuoden aikana.
Arvioinnilla annetaan oppilaan vanhemmille tietoa tavoitteiden saavuttamisesta ja opiskelun edistymisestä. Tällä tavoin pyritään kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön.
4.7 Kemia
4.8 Fysiikka
Tavoitteet:
Oppilas ymmärtää fysiikan ja kemian asema luonnontieteellisen maailmankuvan perustieteinä.
Tutustua jokapäiväiseen elämään liittyvien aineiden ja laitteiden ominaisuuksiin.
Ymmärtää käytännön kannalta tärkeitä fysikaalisia ja kemiallisia ilmiöitä.
Tutustua fysiikan ja kemian tutkimus- ja työmenetelmiin
Taito käyttää ja ymmärtää kemian ja fysiikan merkkikieltä ja terminologiaa.
Fysiikan opiskelussa korostetaan mittausten tekemistä, saatujen tulosten käsittelyä, tulkintaa ja arviointia.
Kemian opiskelussa korostetaan yksilön ja yhteiskunnan vastuuta ihmisen toiminnan ympäristövaikutuksista sekä kasvatetaan vastuullisuuteen kemikaalien käytössä ja jätteiden hävittämisessä.
Kemian ja fysiikan opiskelu toteutetaan siten, että seitsemäsluokkalaiset opiskelevat kaksi kurssia, jotka sisältävät sekä fysiikan, että kemian perusteita. Kahdeksannella luokalla opiskellaan kaksi kurssia kemiaa ja yhdeksännellä luokalla kaksi kurssia fysiikkaa. Kursseilla käytetään runsaasti kokeellisia työtapoja sekä pyritään mahdollisuuksien mukaan opiskelemaan yhteistoiminnallisesti.
Kurssien sisältö on seuraavanlainen:
7. Luokka
Kemia ja fysiikka luonnontieteenä
Työturvallisuus, työvälineet
Aine ja sen olomuodot, seos
Erotusmenetelmiä
Atomi ja alkuaine
Yhdiste ja kemiallinen reaktio
Mittaamisen perusteet
Pituus, pinta-ala ja tilavuus
Massa, tiheys
Voima ja painovoima
Kitka
Tasapaino
Vipu ja kalteva taso
Liike
Paine
Ilma
Vesi
8. Luokka
Kemiallinen reaktio
Radioaktiivisuus ja säteily
Metallit ja epämetallit
Aineiden happamuus
Alkuaineet ja yhdisteet
Eloperäiset raaka-aineet: öljy, hiilivedyt, alkoholit, muovit jne.
Elämän rakennusaineet: sokerit, rasvat, valkuaisaineet, puu jne.
9. Luokka
Lämpöoppi:
Lämpötila
Lämpölaajeneminen
Olomuodon muutokset
Lämmön johtuminen
Rakennusten lämpötalous
Mekaniikka:
Liike ja nopeus
Putousliike, painovoima ja asemaenergia
Työ ja teho
Paine
Valo-oppi:
Valo ja valon luonne sekä valon ominaisuudet
Valo kohtaa aineen
Kokonaisheijastus, spektri ja värit
Optisia laitteita
Sähköoppi:
Virtapiiri
Resistanssi
Sähkön tuotanto ja muuntaja
Sähkön siirto ja sähkön hinta
Elektroniikkaa
Elektroniikan merkitys
Ydinfysiikka
Radioaktiivisuus ja säteily
Säteilyn vaikutukset ja käyttö
Säteilyltä suojautuminen
Ydinenergia
Tähtitiede
Mahdollisuuksien mukaan käsitellään yleistä tähtitieteestä: aurinkokunnasta ja maailmankaikkeudesta.
OPPILASARVIOINTI
Oppilasarviointi perustuu Vetelin kunnan perusopetuksen oppilasarvioinnin yleisiin perusteisiin ja opetushallituksen laatimiin päättöarvosanojen antamisen kriteereihin.
Fysiikan ja kemian oppilasarviointiin vaikuttavat:
Summatiiviset ja formatiiviset kokeet.
Asenne ja kiinnostus ainetta kohtaan.
Kokeellisten työtapojen hallinta.
Kotitehtävien suorittaminen.
Tuntityöskentely ja osallistuminen opetuskeskusteluun.
Tutkimusvälineiden käyttötaito.
Työturvallisuuden huomioonottaminen.
Huolellisuus ja täsmällisyys tutkimuksissa.
Selkeä kirjallinen esitys työselostuksien laadinnassa.
Tutkimustulosten kriittinen tarkastelu.
Yhteistyötaidot.
4.9 Uskonto (ev.-lut.)
Tavoitteet:
Uskonnon opetuksen tavoitteena on tutustuttaa oppilas omaan uskontoonsa ja hengelliseen taustaan ja perintöön. Tavoitteena on myös syventää kristinuskoon, Raamattuun ja maailmanuskontoihin liittyviä tietoja ja opettaa hahmottamaan näihin asioihin liittyviä laajempia yhteyksiä ja kokonaisuuksia. Uskonnonopetuksen tavoitteena on kehittää oppilaan kriittistä ymmärrystä uskonnollisia ilmiöitä kohtaan ja auttaa näkemään uskonnon merkitys ja vaikutus ympäröivässä yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Opetuksessa käsitellään myös ajankohtaisia uskonnollisia virtauksia. Nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyvien kysymysten käsittelyllä pyritään tukemaan nuoren henkistä kasvua. Opetuksella pyritään tukemaan oppilaan henkistä, hengellistä ja kulttuurista kehitystä.
7. luokka
Tavoitteet:
Tutustutaan suuriin maailmanuskontoihin ja sellaisiin uskontoihin, jotka ovat ajankohtaisia ja kulttuurillisesti merkittäviä.
Sisältö:
varhaiskantaiset uskonnot
suomalainen muinaisusko
hindulaisuus
buddhalaisuus
kungfutselaisuus
taolaisuus
shintolaisuus
islam
juutalaisuus
kristinusko
uususkonnot
8. luokka
Tavoitteet:
Tutustutaan kristinuskon syntyyn ja kehitykseen sekä Raamatun syntyyn, rakenteeseen ja sisältöön. Perehdytään kristillisen kirkon historiaan sen synnystä nykyhetkeen. Luodaan käsitys myös jokaisesta kirkkokunnasta historiallisessa aikajärjestyksessä. Keskeinen tavoite on, että oppilaalle muodostuu kokonaisnäkemys oman kirkon jäsentymisestä maailman kirkkohistoriaan.
Sisältö:
Raamatun synty ja rakenne
Raamatun eri kirjojen sisältö
kirkon synty ja leviäminen
kristikunnan jakautuminen
kirkkokuntien piirteet ja opilliset erot
uskonpuhdistus ja protestanttisten kirkkojen leviäminen
luterilaisen kirkon oppi ja tavat
uskonpuhdistuksen jälkeisten kirkkokuntien leviäminen ja protestanttisten yhteisöjen syntyminen omien opinkorostustensa pohjalta
kirkkojen yhteistyö nykyaikana
9. luokka
Tavoitteet:
Perehdytään Suomen kirkkohistoriaan. Tutustutaan herätysliikkeisiin. Käsitellään uusia uskonnollisia ilmiöitä ja liikkeitä. Pyritään oppilaan eettisen elämänasenteen kehittämiseen ja oikeudenmukaisuuden ja moraalisten kysymysten sisäistämiseen. Käsitellään eettisiä kysymyksiä ja opetellaan esittämään omia mielipiteitä perustellusti. Tavoitteena on, että oppilas oppii kuuntelemaan ja kunnioittamaan toisten mielipiteitä ja hyväksymään erilaisuutta.
Sisältö:
kristinuskon tulo Suomeen
kristinusko keskiajalla
uskonpuhdistus
puhdasoppisuuden ja valistuksen aika
pietismi
kirkon herätysliikkeet
vapaat suunnat
kristillisperäiset yhteisöt
eettiset kysymykset oppilaiden omia valintoja painottaen
Työtavat kaikkia luokkia koskien:
opetuskeskustelu
yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely
ohjausta itsenäiseen tiedonhankintaan
vierailut
diat, videot, piirtoheitin kalvot
elämykselliset keskustelut
draama
musiikki, rentoutus, meditaatio
esitelmät, projektityöt, esseet
ATK
Arviointi:
Uskonnon arvosana muodostuu seuraavista osista:
koe ja/tai muut kirjalliset kuulustelut
aktiivisuus, oma-aloitteisuus, kiinnostuneisuus, motivaatio ja sosiaalisuus oppitunnilla
mahdollinen kotona tehtävä itsenäinen työ sekä varsinaisten kotitehtävien teko
Uskonnon opetuksen osalta arvioinnissa tukeudutaan koulun hyväksymään yleiseen arviointisuunnitelmaan. Siinä annettujen kriteerien pohjalta arvioidaan oppilaan osaamista ja taitoja uskonnon opetussuunnitelman perusteella.
4.10 Historia ja yhteiskuntaoppi
7.luokka
I Yleinen historia
1.Eurooppa Wienin kongressissa Saksan yhdistymiseen (1815
1871)
2.Aatehistorian alalta liberalismi, nationalismi ja sosialismi
3.Teollistumisen kautta työnväen liikkeen syntyyn ja
maaseutuväestön rakenneutokseen
4.Siirtomaapolitiikan vaikutukset Afrikassa ja Aasiassa
5.Pohjois-Amerikan Yhdysvallat nousee sisällissodan kautta
talousmahdiksi
II Suomen historia
Suomen sodasta sortokausiin ja itsenäistymiseen kulttuuriasioita
mukana pitäen (1809 - 1917)
8.luokka
I yleinen historia
I maailmansodasta nykyaikaan
Pääpaino Euroopan historiassa vahvistettuna Japanin , Kiinan,
USA:n ja Lähi-idän historialla
II Suomen historia
Painotuksena itsenäisyyden alkuvuosikymmenet, erityisesti
Lapuanliike
2.Syyt sotiin ja sodat
3.Sotien jälkeinen aika Paasikiven - Kekkosen aikana ,
erityisesti
elintason nousu , sotienjälkeinen kaupungistuminen ja sotien
jälkeinen kulttuurielämä
9. luokka
Ensimmäisessä jaksossa yhteiskuntaoppia , toisessa jaksossa
taloustietoa ja sosiaalipolitiikkaa.
Perusopetuksen 7. - 9. luokkien oppilasarvioinnin oppiainekohtaiset arviointiperusteet historiassa ja yhteiskuntaopissa.
Kriteeriosa-alueet
HISTORIA
Käsitys historiallisen tiedon luonteesta
Oppilas
tietää, että historialla tarkoitetaan menneisyyttä, sitä käsittelevää tutkimusta ja menneisyyden selittämistä.
ymmärtää, että tiedolla on merkitystä vasta, kun hän käyttää hankkimaansa informaatiota selittämään ihmisen
toimintaa.
Historiallisen tiedon hankkiminen
Oppilas
osaa erottaa faktan mielipiteestä.
pystyy lukemaan erilaisia lähteitä ja tulkitsemaan niitä sekä yhdistelemään tietoja eri lähteistä.
Historiallinen ymmärtäminen
Oppilas
osaa selittää ihmisen toiminnan tarkoitusperiä ja vaikutuksia sekä pystyy sijoittamaan historialliset ilmiöt aikaan.
ymmärtää, ettei muutos ole sama kuin edistys, eikä se myöskään merkitse samaa eri ihmisten ja ryhmien
näkökulmasta.
osaa eläytyä menneen ajan ihmisen asemaan: hän pystyy selittämään, miksi eri aikakausien ihmiset toimivat ja
ajattelivat eri tavoin.
osaa esittää historiallisille tapahtumille syitä ja seurauksia.
Historiallisen tiedon käyttäminen
Oppilas
kykenee esittämään käsiteltävästä asiasta kertomuksen siten, että selittää tapahtuman tai ilmiön joidenkin
toimijoiden kannalta ja liittää tapahtuman eri vaiheet toisiinsa.
pystyy vastaamaan menneisyyttä koskeviin kysymyksiin käyttämällä eri lähteistä saamaansa informaatiota.
ymmärtää, että jotkut asiat voidaan tulkita eri tavoin, ja pystyy selittämään, miksi niin tapahtuu.
pystyy muodostamaan tapahtumista ja ilmiöistä omia perusteltuja käsityksiä ja arvioimaan niitä.
YHTEISKUNTAOPPI
Käsitys yhteiskunnallisen tiedon luonteesta
Oppilas
tietää, että yhteiskuntaoppi koostuu eri yhteiskuntatieteistä ja että se käsittelee ihmisten toimintaa yksilöinä,
ryhmissä ja järjestäytyneissä instituutioissa sekä näiden välistä vuorovaikutusta.
ymmärtää, että ihmisen toiminnan yhteiskuntatieteellinen selittäminen on historiallis-kulttuurista ja tulkinnallista.
Yhteiskunnallisen tiedon hankkiminen ja käyttäminen
Oppilas
osaa hankkia ja käyttää yhteiskuntaa koskevaa informaatiota.
osaa tulkita tilastoja ja graafisia esityksiä
pystyy tarkastelemaan yhteiskunnallista informaatiota kriittisesti.
pystyy perustelemaan käsityksiään yhteiskunnallisista asioista.
osaa käyttää julkisia palveluita.
osaa käyttää ja rohkaistuu käyttämään yhteiskunnan vaikutuskanavia.
Yhteiskunnallisen tiedon ymmärtäminen
Oppilas
ymmärtää taloudellisen toiminnan eettisiä kysymyksiä.
ymmärtää, että yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja taloudellisissa ratkaisuissa on olemassa useita vaihtoehtoja, ja
pystyy vertailemaan niitä.
Numeroarvostelun kriteerit
Erityistä
Yhdeksännen luokan päättöarvostelussa on otettava huomioon kahdeksannella luokalla päättyneen historian arvosana. Historiaa, jota opiskellaan enemmän, painotetaan päättöarvosanassa yhteiskuntaoppia enemmän.
Arvosanat
* Oppilas hallitsee erinomaisesti historiaa ja yhteiskuntaoppia kyseisen lukukauden tai -vuoden
kaikilta kriteeriosa-alueilta.
Oppivelvollisuuskoulunsa päättävän on osattava historiaa ja yhteiskuntaoppia erinomaisesti kaikilta
historian neljältä ja yhteiskuntaopin kolmelta kriteeriosa-alueelta.
* Oppilas hallitsee sujuvasti ja keskimääräistä paremmin historiaa ja yhteiskuntaoppia kyseisen
lukukauden tai -vuoden kaikilta kriteeriosa-alueilta.
Oppivelvollisuuskoulunsa päättävän on osattava historiaa ja yhteiskuntaoppia sujuvasti ja
keskimääräistä paremmin kaikilta historian neljältä ja yhteiskuntaopin kolmelta kriteeriosa-alueelta.
* Oppilas osaa historiaa ja yhteiskuntaoppia kyseisen lukukauden tai -vuoden kaikilta kriteeriosa-
alueilta. Jonkin yksittäisen kriteerin osaamattomuus ei kuitenkaan estä oppilasta saavuttamasta
arvosanaa kahdeksan, jos hän kompensoi osaamattomuuttaan jonkin toisen kriteerikohdan hyvällä
osaamisella.
Oppivelvollisuuskoulunsa päättävän on osattava historiaa ja yhteiskuntaoppia kaikilta historian
neljältä ja yhteiskuntaopin kolmelta kriteeriosa-alueelta. Jonkin yksittäisen kriteerin osaamattomuus
ei kuitenkaan estä oppilasta saavuttamasta arvosanaa kahdeksan, jos hän kompensoi
osaamattomuuttaan jonkin toisen kriteerikohdan hyvällä osaamisella.
* Oppilas osaa historiaa ja yhteiskuntaoppia suurimmalta osalta kyseisen lukukauden tai -vuoden kriteeriosa-alueita.
Oppivelvollisuuskoulunsa päättävän on osattava historiaa ja yhteiskuntaoppia suurimmalta osalta historian neljää ja yhteiskuntaopin kolmea kriteeriosa-aluetta.
* Oppilas osaa historiaa ja yhteiskuntaoppia osalta kyseisen lukukauden tai -vuoden kriteeriosa-alueita.
Oppivelvollisuuskoulunsa päättävän on osattava historiaa ja yhteiskuntaoppia osalta
historian neljää ja yhteiskuntaopin kolmea kriteeriosa-aluetta.
* Oppilaalla huomattavia vaikeuksia osata historiaa ja yhteiskuntaoppia osaltakaan kyseisen lukukauden tai -vuoden kriteeriosa-alueita.
Oppivelvollisuuskoulunsa päättävällä on huomattavia vaikeuksia osata historiaa ja yhteiskuntaoppia osaltakaan historian neljää ja yhteiskuntaopin kolmea kriteeriosa-aluetta.
* Oppilas ei kykene saavuttamaan vaatimatontakaan osaamista historiassa ja yhteiskuntaopissa kyseisen lukukauden tai -vuoden kriteeriosa-alueilla.
Oppivelvollisuuskoulunsa päättävä ei kykene saavuttamaan vaatimatontakaan osaamista historiassa ja yhteiskuntaopissa historian neljällä ja yhteiskuntaopin kolmella kriteeriosa-alueella.
4.11 Kuvataide
7. luokka
Piirustus: vapaata piirustusta, piirustusta mallien mukaan (lyijykynä, hiili, punaliitu)
Grafiikka: Linokaiverrusta, monotypiaa
Perspektiivit: suunnitellaan mm. oma asunto
Mittasuhteet: Ihmisvartalo ja kasvot
Värioppi: Värihahmotustehtäviä
Maalaus: Vesiväri-, akvarelli-, guassi-, ja valmisväreillä
Ismit: Modernismin (1860-1960) tyylisuunnat, tehtäviä
Kotoiset taiteentekijät: Muistipeli, missä n. 300 taidepostikorttia tunnettujen suomalaisten taiteilijoiden töistä, maalauksista, veistoksista ja arkkitehtuurista. Kotiseudun kuvataidekulttuuria.
Tilataide: Rakennetaan tilateoksia tarpeen mukaan koulun alueelle
4.12 Musiikki
7. luokka
Opetuksen painopiste on 7. luokalla aktiivisessa musiikin
tuottamisessa; laulamisessa, soittamisessa, kuuntelussa ja
musiikkiliikunnassa
Sisällöt:
Ääni: Äänielimistö, äänenmurros, äänenkäyttö, äänifaktit
Soittimet: Kitarasoinnut, rumpukompit, bassonsoitto.
Puhaltimien esittely.
Eri maiden musiikki: Pohjois- ja Etelä-Amerikan musiikki,
Euroopan maista Pohjoismaat, Englanti ja Ranska.
Klassinen musiikki: Mozart, Chopin ja Bach.
Kansanmusiikki: Oman jokilaakson musiikkiperinne,
kanteleensoitto ja purppuri-tanssi.
4.13 Kotitalous
7. luokka/ 3 kurssia
Tavoitteet ja sisältö
Ravitsemus ja ruokakulttuuri
-ravitsemustieto, ravinnon valintaan vaikuttavat tekijät
-monipuolinen ruokavalio ja siihen liittyvät suositukset
-peruselintarvikkeet
-ruoanvalmistuksen ja leipomisen perustaidot ja niiden soveltaminen
-materiaalin ja työvälineiden taloudellinen käyttäminen
-terveellisten ruokatottumusten omaksuminen
-yleisimmät erityisruokavaliot
-suomalainen ruokakulttuuri
-aterioiden suunnittelu ja niiden toteutus
Koti ja ympäristö
-elintarvike ja keittiöhygienia
-jätehuolto (hyötykäyttö ja kierrätys)
-oman asun ja tekstiilien hoito
-kodin siivoustyöt
-työympäristön puhtaanapito ja viihtyisyys
-työturvallisuus
-kodin koneet
Harkitseva ja kriittinen kuluttaja
-kuluttajan oikeudet ja velvollisuudet
-omat kulutustarpeet ja valinnat
-taloudellisuus tarvehankinnoissa
-energia käyttö kotitaloudessa
-tuote-, laatu- ja hintatietoisuus muuttuvassa yhteiskunnassa
Yhdessäeläminen
-hyvät pöytätavat, arki- ja juhlakäyttäytyminen
-erilaiset perheet/kansainvälisyys
-toisten huomioonottaminen
-myönteinen suhtautuminen kodin eri tehtäviin sekä perheenjäsenten työnjakoon
-oman ja toisten työn arvostaminen
-myönteinen suhtautuminen työhön
-omatoimisuus ja vastuu työstä
Opetusmenetelmät ja työtavat
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Yksilö-, pari- ja ryhmätyö
Demonstraatio
Opettajakeskeinen opetus
Kotitehtävät (teoria ja käytäntö)
Työn suunnittelu
Omaehtoinen tiedonhankinta
AV- välineet
Arviointi
Lähtötasoarviointi
Arvioidaan tiedot, taidot ja asenteet jokaisella opetuskerralla
Numeerinen arviointi:
Arvosana 10: |
Hallitsee erinomaisesti oppiaineessa edellytetyt tiedot ja taidot. Pystyy itsenäiseen tiedonhankintaan, hyödykkeiden, työvälineiden ja työtapojen valintaan. Selviää annetuista tehtävistä omatoimisesti. Osaa soveltaa oppimaansa. Osaa suunnitella työnsä ja ajankäyttönsä ja osoittaa työskentelyssä kätevyyttä. On vastuullinen, innostunut, yritteliäs ja yhteistyökykyinen. Auttaa ja on halukas ohjaamaan muita vapaaehtoisesti. Kysyy lisätehtäviä. |
Arvosana 9: |
Hallitsee keskitasoa paremmin oppiaineessa edellytetyt tiedot ja taidot. Pystyy itsenäiseen tiedonhankintaan. Selviää annetuista tehtävistä omatoimisesti. Osaa soveltaa oppimaansa. Osaa suunnitella työnsä ja ajankäyttönsä. Ideoiva. Hoitaa vastuullisesti tehtävänsä. Positiivinen, innostunut, yritteliäs ja yhteistyökykyinen. Kotitehtävät tehty. Auttaa muita vapaaehtoisesti. |
Arvosana 8: |
Osaa oppiaineessa edellytetyt tiedot ja taidot. Ymmärtää annetut ja lukemansa ohjeet. Selviää yksin annetuista tehtävistä. Osaa osittain soveltaa oppimaansa. Ei hallitse täysin ajankäyttöä ja työsuunnittelua. Huolehtii tehtävät loppuun asti ilman kehotusta. Kiinnostunut. Positiivinen asenne. Yritteliäs. Kotitehtävät tehty. |
Arvosana 7: |
Näyttää ajoittain osaavansa oppiaineessa edellytetyt tiedot ja taidot. Ymmärtää helppoja ohjeita. Selviää helpoista tehtävistä yksin. Pystyy joissakin tilanteissa soveltaa oppimaansa. Ei hallitse ajankäyttöä ja työsuunnittelua. Kiinnostus vaihtelevaa. Kotitehtävät yleensä tehty. Melko yritteliäs. |
Arvosana 6: |
Näyttää joissakin tilanteissa osaavan oppiaineessa edellytetyt tiedot ja taidot. Selviää yksin usein toistuvista tehtävistä ja pystyy suorittamaan ne loppuun asti. Harvemmin esiintyvät tehtävät vaativat paljon ohjausta ja tukea. Huolehtii tehtävänsä loppuun kehotuksesta. Kotitehtävät joskus tehty. |
Arvosana 5: |
Huomattavia vaikeuksia selvitä oppiaineessa edellytetyistä tiedoista ja taidoista. Ei ymmärrä annettuja ohjeita. Ei selviä yksin annetuista tehtävistä. Ei pysty huolehtimaan tehtäviä loppuun. Ei halua harjoitella. Ei kykene ryhmätyöskentelyyn. Työskentelee vastahakoisesti ja laiminlyö tehtävänsä jättäen ne toisten tehtäväksi. Kotitehtävät tekemättä. |
Arvosana 4: |
Oppilas ei selviä oppiaineessa edellytetyistä tiedoista ja taidoista. Ei ymmärrä annettuja ohjeita. Ei selviä yksin annetuista tehtävistä. Ei pysty huolehtimaan tehtäviään loppuun. Ei kykene ryhmätyöskentelyyn. Välinpitämätön ja negatiivinen asenne. Kotitehtävät tekemättä. |
4.14 Käsityö
Tekninen työ
Päätavoite:
työntekoon kasvaminen
7. luokka
työstökoneiden rakenteen ja käytön opettelu,
työturvallisuus
atk:n teknisen työn sovelluksiin perehtyminen
kone- ja sähköopin alkeet
Tekstiilityö
Käsityö on yleissivistävä, kädentaitoja kehittävä ja työntekoon
kasvattava oppiaine.
Käsityö on tarkoitettu kaikille yhteiseksi oppiaineeksi.
Käsityö jakautuu oppisisältöjensä perusteella käsityö-
askarteluun, tekstiilityöhön ja tekniseen työhön.
Käsityön taidon perusteiden oppiminen tapahtuu erilaisilla
materiaaleilla, työvälineillä, työtekniikoilla ja luovalla
ongelmanratkaisutaidolla.
Käsityö tyydyttää ihmisen luontaista toiminnan tarvetta,
tekemistä, kokemista ja keksimistä.
Käsityön tavoitteiden ja oppisisältöjen lähtökohtana on
ympäristö, jossa elämme. Ympäristön eri osa-alueet ovat
kiinteässä vuorovaikutuksessa toisiinsa sekä käsityö-prosessiin
ja työntekijään, jolloin tiedot, taidot ja asenteet muovaavat
tuotteen suunnittelua, valmistusta ja arviointia.
TYÖPROSESSIN MUODOSTAVAT
suunnittelu, konkreettinen työskentely, arviointi
arkielämän tietojen ja taitojen hankkiminen
KÄSITYÖN TAVOITTEET
KÄSITYÖPERINNE - KÄDEN TAIDOT
arvostaa käsin tehtyä tuotantoa
tutustuu oman maan käsityöperinteeseen, käsityötaiteeseen ja
suomalaiseen muotoiluun
tajuaa vieraiden maiden kulttuurin arvon
saa valmiuksia erilaisten kulttuurien kohtaamiseen
löytää omat käden taidot ja hyödyntää niitä itsetunnon
kohottamiseksi ja mielenvirkistykseksi
yhdistää käsityöperinteestä saatuja tietoja ja taitoja nykyajan
teknologiseen materiaali-, työväline- ja työtapatuntemukseen
LUOVUUS - SUUNNITTELUTAITO
kyky yhdistää tuotteen käytännöllisyys ja kauneus
on ennakkoluuloton ja samalla kriittinen
uskaltaa kokeilla muotoja, värejä, rakenteita, mittasuhteita,
materiaaleja, välineitä ja työtapoja
tunnistaa omia ja ympäristön tarpeita
suostuu alkuidean ja lopputuloksen välissä tapahtuviin
"kasvukipuihin"
kykenee prosessin aikana jatkuvaan suunnitteluun, päätöksen
tekoon ja arviointiin
TYÖN TEKEMINEN - ITSELUOTTAMUS
arvostaa omaa ja toisen tekemää työtä
osaa työskennellä oma-alotteisesti yksilönä ja yhteisön
jäsenenä
osaa valmistaa tuotteen itsesuunnitellun idean pohjalta
ymmärtää sanallisia ja kuvallisia työohjeita
selviytyy teknisessä ympäristössä
oppii työprosessin aikana itseluottamusta, kärsivällisyyttä,
yritteliäisyyttä ja työn loppuun suoritta-mista
käyttää vastuullisesti ja turvallisesti omia ja yhteisiä työtiloja,
työvälineitä ja työmateriaaleja
ylläpitää työrauhaa, siisteyttä ja viihtyisyyttä
KESTÄVÄ KEHITYS - TALOUDELLISUUS
tutustuu kuluttajana materiaalien ja työvälineiden hankintaan,
ominaisuuksiin, käyttöön, hoitoon, korjaamiseen, kierrätykseen
ja hävittämiseen
oppii selviytymään uusissa, muuttuvissa elämäntilanteissa,
arjessa, jatko-opinnoissa, työ-elämässä, harrastuksissa ja
kansainvälisissä yhteyksissä
Käsityön arviointi
Arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan lähtökohta.
Arviointiin osallistuvat sekä opettaja, että oppilaat
Arviointia harjoitetaan itsenäisesti ja yhteisesti ryhmissä.
Arvioinnissa painotetaan oppilaan itsensä suorittamaa arviointia koko työprosessin eri vaiheissa.
Itsearvioinnin tarkoituksena on, että oppilas kykenee ohjatusti tarkastelemaan omaa työskentelyään ja oppimistaan ja osoittamaan sekä prosessin kuluessa että tuloksissa vahvuuksia ja heikkouksia.
Arvioinnin tulee olla kannustava, toteava, ohjaava ja ennustava.
ARVIOINNIN KRITEERIT
TUOTOS
Suunnittelu
Kyky suunnitella toteutuskelpoinen tuote
Omaperäiset ideat, aikataulu, materiaali, tarkoituksenmukaisuus, esteettisyys, kestävyys, ekologisuus.
Kyky esittää kuvallisesti, sanallisesti, näyttein tai muulla tavoin, millainen tuote on ja kuinka se valmistetaan.
Kyky tehdä valintoja ja päätöksiä ja muuttaa suunnitelmia tuotteen valmistusaikana, mikäli siihen tarvetta ilmenee
Työprosessi
kyky toteuttaa tuote suunnitelman mukaan
työskentelyn joustavuus ja vaivattomuus
halu etsiä tietoja, työohjeiden ymmärtäminen ja soveltaminen työhön
perustekniikkojen hallinta siten, että tuotteen kestävyys, tarkoituksenmukaisuus, ekologisuus ja esteettisyys toteutuvat suunnitelman mukaisesti
rationaaliset työtavat, ergonomiset työasennot
Tulos
tuotteen toimivuus, esteettisyys ja siisteys
työn tekninen suoritus
työn loppuun suorittaminen
TEKSTIILITIETO
tekstiilisanaston hallinta, täsmälliset nimikkeet
työn yhteydessä esiintyneen kuluttajatiedon hallinta
materiaalituntemus, materiaalien ominaisuudet ja hoito-ohjeet
työvälineiden käsittely, huolto ja säilytys
HARRASTUS JA ASENNE
yleinen kiinnostuneisuus, oma-aloitteisuus, aktiivisuus
positiivinen työskentelyasenne
kestävyys työssä, yhteistyötaidot, sosiaalisuus
kritiikinsietokyky käsityöprosessin arvioinnissa ja halu suunnata toimintaa palautteen mukaisesti
4.16 Liikunta
LIIKU HARJAANTUEN JA HARRASTAEN !
VOIMISTELU
Telinevoimistelu: lihaskunnon, notkeuden ja taidon kehittäminen
Perusvoimistelu: lihashallinnan, liikevalmiuksien, lihasvoiman ja-
kestävyyden sekä nivelten liikkuvuuden kehittäminen
Musiikkiliikunta: aerobicin eri lajeja, kansantansseja, vakiotansseja
PALLOILU
Eri palloilulajien tekniikan, taktiikan ja sääntöjen opetus
YLEISURHEILU
Eri lajien tekniikoiden opetus ja harjoitteleminen
MAASTOLIIKUNTA
Suunnistus: kartanlukutaidon, reitinvalinnan ja kompassinkäytön
harjoitteleminen
Retkeily
TALVILAJIT
Hiihto: matkahiihto
Luistelu: perustaitojen kehittäminen, tytöillä taitoluistelun alkeita
Kaukalopallo: tekniikan harjoitteleminen. ohjauspelissä taktisia yksityiskohtia
UINTI
Eri tyylien tekniikat, kuntouinti, hengenpelastus
TESTIT
Lihaskuntotesti, juoksu- ja uintiCooper
ARVIOINTI
· Numeroarviointi kaksi kertaa vuodessa
· Osa-alueiden painotus: taidot 30%, harrastuneisuus 30%, kunto 40%
· Kuvaukset eri numeroista:
10 - 9
-Hyväkuntoinen ,monipuolisesti taitava
-Oma-aloitteinen ja omatoiminen
-Aktiivinen ja positiivinen
-Edistää toiminnallaan tilanteiden sujumista
8 - 7
-Aktiivinen ja taitava
-Osallistuu kykyjensä mukaan
-Kykenee yhteistyöhön muiden kanssa
6 - 5
-Huonokuntoinen
-Ei yritä parastaan
-Häiritsee
-Negatiivinen asenne
4
-Ei näyttöä taidoista eikä kunnosta
-Pinnaa
-Välinpitämätön
VALINNAISKURSSIT
-tarjotaan useita valinnaiskursseja
-arviointi: yhden viikkotunnin kurssista suoritusmerkintä,
kahden viikkotunnin kurssista suoritusmerkintä.
4.17 Tietotekniikka
TAVOITTEET:
Tietotekniikka valinnaisaineena syventää ja laajentaa käyttötaitoja ja antaa valmiuksia omatoimiseen opiskeluun. Tutustutaan tietojenkäsittelyn keskeisiin osa-alueisiin ja niihin liittyviin ajatustapoihin ja käytännön elämän tietojärjestelmien toimintaperiaatteisiin.
YLEISTÄ:
Tietotekniikkaa voi valita valinnaisena 8. ja 9.luokalla. Tarjolla on sekä kahden että yhden viikkotunnin kursseja.
KURSSIT:
Tietotekniikan peruskurssi (8. ja 9.luokat)
2h/vko
windows 95/98:n perusteet
tekstinkäsittely
tiedonhaku
Tietotekniikan jatkokurssi (8. ja 9.luokat)
2h/vko
taulukkolaskenta
ohjelmointi
Tietotekniikan sovelluskurssi (8. ja 9.luokat)
2h/vko
kotisivujen teko
kuvankäsittely
tietokoneen rakenne
Multimedia (8. ja 9.luokat)
1h/vko
kuvan ja äänen käsittely
esitysgrafiikka
multimediaesityksen valmistaminen
Nopea irkkaaja (8. ja 9.luokat)
1h/vko
kymmensormijärjestelmä
tietoliikenne
ARVIOINTI:
Oppilasarviointi perustuu Vetelin kunnan perusopetuksen oppilasarvioinnin yleisiin perusteisiin. Arvostelun pohjana ovat tuntiaktiivisuus, työskentely ryhmän jäsenenä, oma-aloitteisuus ja kirjallinen koe tai tuotos. Kahden viikkotunnin kursseista annetaan numeroarvostelu ja yhden viikkotunnin kursseista sanallinen arviointi.
4.18 Valinnaiset B2-kielet
4. 18.1 Saksan kieli (8. - 9. luokka, 2 + 2 kurssia)
8. vuosiluokka
SISÄLTÖ
Oppilas oppii kertomaan suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaista kieltä käyttäen itsestään, perhepiiristään ja harrastuksistaan. Hän oppii selviytymään saksan kielellä ruokailu-, matkustus- ja ostostilanteista. Rakenteista opitaan verbin preesens, modaaliapuverbit, substantiivien artikkelit ja kieltopronominit, substantiivien monikko, substantiivien ja persoonapronominien akkusatiivi, prepositioita, lukusanoja, kellonaikoja, man-rakenne sekä päälauseen sanajärjestys.
9. vuosiluokka
SISÄLTÖ
Oppilas kartuttaa sanavarastoaan ja oppii rakenteita lähinnä matkustustilanteissa, ostoksilla, pankissa, postissa, asemalla, majapaikoissa sekä osaa kuvailla Suomea. Rakenteista kerrataan edellisenä lukuvuonna opitut asiat. Oppilas oppii datiivin, akkusatiivin ja datiivin vaativat prepositiot, sivulauseen, possessiivipronomineja, perfektin sekä imperatiivin. Tavoitteena on myös perehdyttää oppilasta saksaa puhuvien maiden oloihin, tapoihin ja kulttuuriin ja opettaa asennoitumaan ennakkoluulottomasti eri kulttuureihin ja niiden edustajiin.
4.18.2 Ranskan kieli (8. - 9. luokka, 2 + 2 kurssia)
Tavoitteet ja sisällöt samat kuin saksan kielessä.
4.18.3 Venäjän kieli (8. -9. luokka, 2 + 2 kurssia)
Tavoitteet ja sisällöt samat kuin saksan kielessä.
4.18.4 Vieraiden kielien tutustumiskurssit (9. luokka, 1 kurssi)
Saksan, ranskan ja venäjän, kielestä tarjotaan 9. luokalle yhden kurssin pituisia ns. tutustumiskursseja. Tavoitteena on saavuttaa turistin tarvitsema kielitaito sekä herättää kiinnostus ko. maan kieleen ja kulttuuriin.
4.18.5 Valinnaiset aineet
Valinnaisia kursseja tarjotaan edellä mainittujen lisäksi kaikissa yhteisissä oppiaineissa opinto-ohjausta lukuun ottamatta. Lisäksi tarjotaan usean aineen yhteisiä kursseja. Kurssien pituus on yksi tai kaksi viikkotuntia.
Kurssien sisällöt, kohderyhmä ja työtavat selvitetään vuosittain koteihin jaetussa valinnaisaine -tiedotteessa.