VAUVAIKÄ
Vauvat kehittyvät yksilöllisesti, mutta kehityksessä on havaittavissa samoja piirteitä vauvan ollessa tietyn ikäinen.
1. kuukausi
Vauva kykenee katsekontaktiin heti synnyttyään, mutta hän ei vielä näe kovinkaan tarkasti. Hän saattaa säikähtää kovaa ääntä tai kirkasta valoa.
Vauva hymyilee satunnaisesti ja tahattomasti. Hän rauhoittuu päästessään syliin ja sylissä pito sekä koskettelu auttavat häntä vähitellen
hahmottamaan omaa kehoaan. Vauva pitää tässä iässä käsiään enimmäkseen nyrkissä.
2-3 kuukautta
Vauva rauhoittuu äänestä ja alkaa hymyilemään vastavuoroisesti ja tarkoituksellisesti kun hänelle elehditään ja hymyillään. Hän oppii vähitellen
ääntelemään muutenkin kuin itkemällä ja haluaa seurustella perheenjäsenten kanssa. Vauva kääntää päätään ääntä kohti ja seuraa katseellaan liikettä. Makuulla ollessaan hän alkaa kannattelemaan päätään ja tarttuu esineisiin molemmilla käsillään. Vauva tunnistaa isän ja äidin sekä hymyilee heille. Hän alkaa jokellella ja ”vastata” tällä jutteluun.
4-6 kuukautta
Vauva hymyilee sekä ääntelee vieraille ihmisille. Hän nauraa ääneen leikittäessä ja jokeltaa ainakin kahdella eri tavalla.
Vauva kääntää katseensa puhuvaa henkilöä kohti. Hän lopettaa itkun ja
keskeyttää jokeltelun kuullessaan
musiikkia. Vauva osoittaa myös halunsa
päästä syliin. Tässä vaiheessa hän osaa myös tarttua esineisiin yhdellä
kädellä.
Vauva osaa ”jutella” toisten kanssa. Hän osaa myös leikkiä leluilla ja
katsella omaa peilikuvaansa. Värikkäät kuvat ja esineet kiinnostavat vauvaa.
Makuulla ollessaan vauva
nojaa käsivarsiinsa. Hän oppii kääntymään vatsalleen ja vauva voi istua
tuettuna.
N. puolen vuoden iässä vauvan vuorokausirytmi alkaa muotoutua,
valveillaolon lisääntyessä päiväsaikaan ja uniajan keskittyessä yöhön.
7-8 kuukautta
Vauva tunnistaa hänelle tutut henkilöt ja kuuntelee keskustelua. Hän
osoittaa äänellään, että kaipaa huomiota ja osaa jo jokeltaa kahden äänteen
yhdistelmiä. Vauva osaa siirtää esineen / lelun kädestä toiseen ja hän reagoi mikäli
lelu katoaa tai se otetaan häneltä pois.
Vauva istuu jo ilman tukea ja kierii sekä ryömii. Vauva osaa taputtaa
pöytään kädellään ja etsii katseellaan piilotettua esinettä.
9-10 kuukautta
Vauva jokeltelee neljän äänen yhdistelmiä ja sanoo ensimmäisen sanansa.
Hän vastaa halauksiin ja suukotteluun. Tässä iässä vauva voi alkaa
vierastamaan. Hän konttaa, nousee tuen avulla seisomaan ja alkaa kävelemään
tuettaessa. Vauva osaa käyttää pinsettiotetta eli ottaa esineen peukalon ja
etusormen väliin. Hän alkaa katsella kuvia ja havaitsee n. ½ cm mittaisia
esineitä.
Vauva käyttää apuna äidin ja isän ilmeitä siinä, miten uusiin ja outoihin
tilanteisiin sekä ihmisiin suhtaudutaan.
Vauva osaa myös käyttää eleitä tarkoituksenmukaisesti esim. saadessaan
jotakin.
11-12 kuukautta
Vauva osaa useampia sanoja ja kartuttaa koko ajan omaa sanavarastoaan,
jota mm. jutteleminen ja lukeminen tukevat.
Hän osaa noudattaa kehotusta ja taputtaa käsiään. Muiden lasten alkaa
kiinnostamaan. Vauva seisoo tässä vaiheessa ilman tukea ja tapailee ensimmäisiä
askeleitaan. Vauva heittelee tavaroita ja tunnistaa esineitä kuvista.
TAAPERTELUIKÄ
1-3-vuotta
1-vuotiaana lapsi ottaa itsenäisesti askeleita. Hän alkaa myös juoksemaan ja kiipeämään talutettaessa tasa-askelin portaita.
2-vuotiaana lapsi osaa potkia palloa kaatumatta ja nousee portaita itsenäisesti tasa-askelin. Hän osaa myös hypätä tasajalkaa sekä kävellä varpaillaan.
3-vuotiaana lapsi osaa kävellä portaita ylös vuoroaskelin sekä seisoa yhdellä jalalla ja ajaa kolmipyöräisellä. Tässä iässä lapsi kykenee myös yhteisleikkiin muiden lasten kanssa.
Kolmen ensimmäisen vuoden aikana lapsen ja äidin välillä vallitsee hyvin kiinteä suhde, joka vähitellen heikkenee kolmen vuoden ikään tultaessa. Tämän riippuvuussuhteen heikkenemistä edesauttaa lapsen ja isän välillä vahvistuva suhde.
Lapsi on näinä ikävuosinaan utelias ja liikkuu, tutkii ja kokeilee ympäristöään aktiivisesti.
Siisteyskasvatus sijoittuu taaperteluikään ja kuivaksi oppiminen tapahtuu viimeistään kolmannen ikävuoden aikana.
LEIKKI-IKÄ
3-5-vuotta
”Leikkiessään lapsi edistää itse omaa kehitystään” eli lisääntynyt aktiivisuus purkaantuu erilaisiin leikkeihin, joissa lapsi harjoittelee erilaisia taitojaan. Tämän ikäkauden lopulla lapsi kykenee suoriutumaan itsenäisesti oppimistaan päivittäisistä asioista.
Neljävuotiaana lapsella on kyselyaika vahvimmillaan. Hän kuuntelee oppiakseen ja käsitteet alkavat selkiintyä.
Lapsi osaa olla ryhmässä ja opettelee ryhmässä olemisen ”sääntöjä”. Lisäksi tässä iässä lapselle mielikuvitusleikit ovat monipuolisia ja tärkeitä.
Lapsi alkaa kiinnostumaan numeroista ja kirjaimista viiden ikävuoden jälkeen.
KOULUIKÄ
6-11-vuotta
Lapsen persoonallisuus on alustavasti kehittynyt. Hän pystyy ottamaan muita huomioon sekä toimimaan ryhmässä ja toverisuhteita alkaa syntymään muiden lasten välille. Lapsi alkaa olemaan vähemmän riippuvainen vanhemmistaan ja rupeaa tulemaan toimeen yksinään myös kodin ulkopuolella. Lapsi kykenee erottamaan todellisuuden ja mielikuvituksen toisistaan. Kaikki nämä muutokset yhdessä mahdollistavat lapselle koulun käynnin aloittamisen.
Lapsi pursuaa energiaa ja hänen on saatava purkaa se luovaan toimintaan sekä raisuihinkin liikuntaleikkeihin.
Turun yliopistollinen keskussairaala
MLL:n & Stakesin julkaisuja
Suomalaisen lapsiperheen lääkärikirja