Liite 3: Toholammin opiskelijoiden vastaukset
Toholammin-Ullavan kansalaisopisto: ranskan kielen alkeiskurssi |
|||||||||||||||
Vastaa väittämiin asteikolla 1 -5 (1= Eri mieltä; 2= melko eri mieltä; 3= en osaa sanoa; 4= melko samaa mieltä; 5= samaa mieltä) | |||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||||||||
1. On hyvä totuttautua videoneuvotteluopetukseen, koska se tulee yleistymään tulevaisuudessa |
1 |
2 |
2 | ||||||||||||
2. Videoneuvottelun mukanaolo lisäsi kiinnostustani ranskan kielen alkeiskurssiin. | 2 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||
Tekninen taso | |||||||||||||||
3. Kuvan ja äänen laatu oli opetuskäyttöön riittävä | 4 | 1 | |||||||||||||
4. Opettaja hallitsi laitteiston käytön | 1 | 4 | |||||||||||||
Opetustilanne | |||||||||||||||
5. Laitteisto vaikeuttaa vuorovaikutuksen syntyä opettajan ja opiskelijoiden kesken | 2 | 3 | |||||||||||||
6. Opettajan keskeyttäminen on helpompaa kontaktiopetuksessa kuin videoneuvottelussa | 1 | 1 | 3 | ||||||||||||
7. Oppilaan rooli on videoneuvotteluopetuksessa passiivisempi kuin kontaktiopetuksessa | 2 | 1 | 2 | ||||||||||||
8. Opettaja on videoneuvotteluopetuksessa liikaa äänessä | 2 | 1 | 2 | ||||||||||||
9. Videoneuvotteluopetus ei ole niin mielenkiintoista kuin kontaktiopetus. | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||||
10. Opetuksen seuraaminen on videoneuvottelun välityksellä vaikeampaa kuin kontaktiopetuksessa | 1 | 3 | 1 | ||||||||||||
11. Videoneuvottelulaitteet vievät huomion pois olennaisesta | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
12. Videoneuvotteluopetus on tehokkaampaa kuin kontaktiopetus | 2 | 2 | 1 | ||||||||||||
13. Seuraisin mieluummin "elävää" opettajaa, kuin laitteiston välittämää kuvaa opettajasta | 1 | 4 | |||||||||||||
Materiaalit, tehtävät ja työtavat | |||||||||||||||
14. Kurssilla käytetty materiaali sopii videoneuvotteluopetukseen | 2 | 3 | |||||||||||||
15. Videon käyttö lisää opetuksen kiinnostavuutta ja tuo vaihtelua | 1 | 2 | 2 | ||||||||||||
16. Opetus tulisi suunnitella videoneuvotteluopetukseen paremmin sopivaksi | 1 | 4 | |||||||||||||
17. Tehtävät ja työtavat ovat olleet vaihtelevia ja monipuolisia | 1 | 4 | |||||||||||||
Omia kommentteja ja risut ja ruusut opettajalle: | |||||||||||||||
* Ruusuja! Olen valmis jatkamaan. | |||||||||||||||
* Opettaja on hallinnut laitteiston että opetustilanteen yms. hienosti. Merci! Jatkan syksyllä! | |||||||||||||||
* Kurssi liian lyhyt. Olisi voinut olla syys- ja kevätlukukausi. Toivottavasti jatkuu ensi vuonna. | |||||||||||||||
* Hiljaa tehden hyvää tulee, ajattellen aivan kaunis. Miellyttävä opiskella näinkin ja mielelläni jatkan syksyllä, jos on aikaa. | |||||||||||||||
* Olen valmis jatkamaan ranskankurssia tulevaisuudessa! Eipä moitittavaa, opittiinhan aika paljon ranskan kieltä. Se on pääasia. |