Liite 2: Perhonjokilaakson etäpisteen opiskelijoiden vastaukset
Toholammin-Ullavan kansalaisopisto: ranskan kielen alkeiskurssi |
|||||||||||||||
Vastaa väittämiin asteikolla 1 -5 (1= Eri mieltä; 2= melko eri mieltä; 3= en osaa sanoa; 4= melko samaa mieltä; 5= samaa mieltä) | |||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||||||||
1. On hyvä totuttautua videoneuvotteluopetukseen, koska se tulee yleistymään tulevaisuudessa | 4 | ||||||||||||||
2. Videoneuvottelun mukanaolo lisäsi kiinnostustani ranskan kielen alkeiskurssiin. | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Tekninen taso | |||||||||||||||
3. Kuvan ja äänen laatu oli opetuskäyttöön riittävä | 2 | 2 | |||||||||||||
4. Opettaja hallitsi laitteiston käytön | 2 | 2 | |||||||||||||
Opetustilanne | |||||||||||||||
5. Laitteisto vaikeuttaa vuorovaikutuksen syntyä opettajan ja opiskelijoiden kesken | 1 | 1 | 2 | ||||||||||||
6. Opettajan keskeyttäminen on helpompaa kontaktiopetuksessa kuin videoneuvottelussa | 1 | 3 | |||||||||||||
7. Oppilaan rooli on videoneuvotteluopetuksessa passiivisempi kuin kontaktiopetuksessa | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
8. Opettaja on videoneuvotteluopetuksessa liikaa äänessä | 3 | 1 | |||||||||||||
9. Videoneuvotteluopetus ei ole niin mielenkiintoista kuin kontaktiopetus. | 2 | 2 | |||||||||||||
10. Opetuksen seuraaminen on videoneuvottelun välityksellä vaikeampaa kuin kontaktiopetuksessa | 1 | 3 | |||||||||||||
11. Videoneuvottelulaitteet vievät huomion pois olennaisesta | 2 | 2 | |||||||||||||
12. Videoneuvotteluopetus on tehokkaampaa kuin kontaktiopetus | 3 | 1 | |||||||||||||
13. Seuraisin mieluummin "elävää" opettajaa, kuin laitteiston välittämää kuvaa opettajasta | 1 | 3 | |||||||||||||
Materiaalit, tehtävät ja työtavat | |||||||||||||||
14. Kurssilla käytetty materiaali sopii videoneuvotteluopetukseen | 3 | 1 | |||||||||||||
15. Videon käyttö lisää opetuksen kiinnostavuutta ja tuo vaihtelua | 3 | 1 | |||||||||||||
16. Opetus tulisi suunnitella videoneuvotteluopetukseen paremmin sopivaksi | 4 | ||||||||||||||
17. Tehtävät ja työtavat ovat olleet vaihtelevia ja monipuolisia | 2 | 2 | |||||||||||||
Omia kommentteja ja risut ja ruusut opettajalle: | |||||||||||||||
* Mielenkiintoinen kokemus. Hyödyllistä nähdä, kuinka tällainen tapa opettaa/opiskella toimii. Hieman sellainen tunne, että ollaan koneiden armoilla. Harmi, kun ei näe opettajaa tai toisessa päässä opiskelevia luonnossa koskaan. Tietynlainen sosiaalisuus jää puuttumaan. Erityisesti kielessä, jossa äntäminen poikkeaa suuresti kirjoitusasusta, on tärkeää, että saa selvää teksteistä/aineistost, joka tulee nauhalta. Äänenlaadussa oli ajoittain toivomisen varaa. Enemmän saisi olla ääntämisharjoituksia. Erittäin hyvä, että on olemassa tällainen mahdollisuus opiskella, kun muuten ei vastaavaa kurssia täällä tarjolla. Myös halpa tapa opiskella, kun ei tarvits lähteä minnekään kauas. Tämä tapa vaatii myös sen, että toisessa päässä on laitteet täysin hallitseva ihminen, kuten Ann-Marie meillä täällä Kaustisella. Tämä tapa opiskella on sopiva aikuisille. Voisin kuvitella, että esim. yläasteikäiset käyttäisivät hyväkseen sitä, että opettaja (=valvova silmä) ole läsnä. | |||||||||||||||
* Kiitos antoisasta opetuksesta. On ollut tosi kiva huomata, ettö kieliä voi opiskella "isonakin" ja että olen oppinut jotain uutta. Kadehdin ystäväni kielitaitoa ja siksi uskaltauduin kurssillesi. Bonne Journee! | |||||||||||||||
* Olen alkanut uskoa, että videoneuvottelulaitteistolla voi ola jotain järkevääkin tekemistä. Se miten opiskelija oppii/häiriintyy laitteiston avulla lienee opiskelijakohtaista. Mukava ryhmä täällä päässä motivoi myös opiskelua. (Lisäys kohtaan 13. Kontakti heikko Toholammin opiskelijoihin.) | |||||||||||||||
* Hyvä kokemus. Asiantunteva ja hyvä opettaja. Etäpää jäi tuntemattomaksi. Ääntäminen vaikeaa. Olisi voinut olla ehkä enemmän ääntämisharjoituksia. Opiskelu onnistuu kyllä näinkin, mutta vaatii itseltä kyllä enemmän panostusta kuin "normaali opiskelu". |